Editorial

Quantitat o qualitat

Queda lluny el temps en què els russos venien a Andorra atrets per l’esquí i el comerç i s’allotjaven als hotels de més luxe. El comerç ja no interessa a aquests visitants i el sector encara té l’assignatura pendent de reinventar-se

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Quantitat o qualitat. Aquest és un dels debats quan toca parlar de turisme, més concretament de per quin tipus de turisme ha d’apostar el sector perquè sigui sostenible econòmicament i, per què no, també mediambientalment. En els pitjors moments de la crisi econòmica, el turisme rus, sobretot el que va venir durant les temporades d’esquí, va ser un regal caigut del cel per a dos sectors, el turístic i el comercial, que van veure com s’omplia el país d’uns visitants que no només passaven una setmana o més a Andorra, sinó que feien una despesa econòmica extraordinària. La festa es va acabar fa quatre anys amb la recessió econòmica al gegant rus i la depreciació del ruble, que va frenar l’arribada de turistes provinents d’aquest país. Sembla ser, així ho indica el propietari de l’operador turístic rus Bona Vista, Roman Nekhoda, que la tendència a la baixa de l’arribada de visitants provinents d’aquest país no només es frenarà en aquesta temporada d’esquí sinó que creixerà un 10% respecte a l’any passat. La bona notícia que suposa l’augment de visitants al Principat, siguin del país que siguin, per a l’economia andorrana queda aigualida pel fet que els turistes que vindran de Rússia aquest hivern no ho faran amb l’alegria dels de fa uns anys. I és que, també segons Nekhoda, el Principat s’ha convertit per al mercat rus en una destinació low cost. L’operador turístic assenyala que els visitants russos s’estalvien els diners en els hotels en deixar d’escollir els de més luxe i han deixat de considerar Andorra com un destí comercial. La principal raó és que els turistes russos d’alt poder adquisitiu que venien al Principat opten ara per altres destinacions europees i els ciutadans d’aquell país menys benestants escullen les pistes andorranes perquè a més de tenir un millor preu els ofereixen una excel·lent qualitat. El que és una bona notícia per al sector de l’esquí, no ho és tant per a l’hoteler i és dolenta per al comerç. Aquest darrer continua amb l’assignatura pendent de reinventar-se en una època en què les vendes per internet han fet que el diferencial de preus, més enllà del tabac i l’alcohol, hagi desaparegut. És urgent canviar perquè, si no, els turistes que vinguin al Principat a l’hora de comprar deixaran de banda els productes que realment fan rendible un negoci per comprar només la típica i tòpica xocolata.

tracking