Editorial

Pla anti-'bullying'

El ministeri d’Educació ha dissenyat un pla d’actuació que s’estendràfins al 2022 per reduir al màxim els casos d’assetjament a les aules. El curs passat se’n van denunciar dotze i ara fa sis anys, només dos

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La major difusió i coneixement dels recursos on acudir estan darrere d’aquest augment de denúncies, apunten des del ministeri d’Educació. No obstant això, l’autoritat educativa posa en marxa un nou pla amb l’objectiu d’eliminar la problemàtica de l’assetjament a les aules i que s’ha fixat com a horitzó el 2022. Un seguit d’actuacions que tenen com a principal eina de treball la prevenció, així com garantir als alumnes els recursos necessaris perquè puguin adreçar-se als adults referents per denunciar agressions verbals, físiques o qualsevol altre episodi de bullying, com pot ser l’exclusió social per aïllar la víctima o atacar-la a través de les xarxes socials. Unes eines que han d’estar disponibles per a tot l’alumnat perquè en aquest tipus d’episodis de violència és l’entorn que coneix la situació el que també té molt poder per frenar-la. Per això és un pas significatiu que s’implantin eines innovadores com l’aplicació B-resol, ara ja present en sis centres educatius, que permet als estudiants llançar alertes d’assetjament, però també d’altres problemes que creguin que pateix algun company. Evidentment l’app també és una eina comunicativa per a les víctimes que, a més, facilita trencar aquest primer obstacle que pot ser comunicar-se cara a cara amb algú per explicar-li el que està patint. El ministeri va presentar el pla d’actuacions a emprendre i també una enquesta de convivència escolar dirigida pel Centre de Recerca Sociològica (CRES) que aporta dades esperançadores, com ara que creix el nombre d’alumnes que manifesten que no accepten cap mena de maltractament a un company. Si en un estudi del 2013 ho afirmaven el 62,5% (de primera ensenyança) i el 71,3% (de segona ensenyança), la dada ha pujat al 76,8% i el 79,7%, respectivament. Educar en el respecte és el recurs més potent per aconseguir que en un futur les denúncies siguin zero perquè no s’ha donat cap cas. Per això és necessari que el tema no sigui un tabú, que les escoles que en pateixen algun cas l’abordin obertament. D’aquesta manera no només es llança el missatge a tot l’alumnat que han d’implicar-se en la solució, també s’aconsegueix que la víctima se senti menys sola, menys desprotegida. El ministeri també va assegurar que les denúncies es resolen més ràpidament. La celeritat en l’actuació també és vital.

tracking