Editorial
Divendres Negre
El Black friday s’ha convertit ja en un dia a europa que mou les masses amb unes ànsies consumistes molt més grans que a les rebaixes. Importat dels Estats Units el divendres negre és esperat pels consumidors amb impaciència
Mentre que als Estats Units el Black Friday està perdent protagonisme a favor del Cyber Monday, a Europa s'ha importat aquesta tradició del Dia d'acció de gràcies amb un fervor que sorprèn als mateixos comerciants. És fals el que està circulant a les xarxes socials que el Divendres Negre té el seu origen en la venda d'esclaus negres, i el cert és que aquest dia la gent surt al carrer amb fervor a la recerca de rebaixes inimaginables amb un afany consumista que supera, i de molt, el que estem acostumats durant el període de rebaixes. La gent arrasa als supermercats i rastreja per internet buscant la ganga del dia, i són pocs els que no cauen en la temptació de fer alguna compra. El petit comerç intenta treure’n profit però els grans beneficis se’ls emporten les grans cadenes i la venda per internet, que són els que poden oferir preus irresistibles com a reclam. Però el fenomen sembla imparable, i els que ahir van veure els aparcaments d'Andorra plens i amb el semàfor vermell de complet s’equivoquen si atribueixen aquesta elevada afluència a l'obertura de les pistes d’esquí. Com han explicat diverses fonts, els turistes i visitants han vingut a Andorra buscant les gangues a les botigues. Ha estat l’excusa perfecta per a l’escapada, per passar un cap de setmana diferent i també per a molts per tenir el primer contacte amb la neu. Darrere de l'atractiu comercial hi ha els restaurants, els hotels, les benzineres i molts altres negocis que depenen en gran manera que els visitants segueixin venint a Andorra. En aquest cas no podem desaprofitar els avantatges que té el turisme de proximitat per esdeveniments com aquests dies especials que omplen els carrers durant el cap de setmana. La gran peregrinació d'esquiadors està prevista per al pont de la Puríssima, però Andorra ja està engalanada amb optimisme a l'espera d'una bona campanya d'hivern. El Black Friday no és la salvació ni la fórmula màgica, el diferencial de preus tampoc té el pes d'anys anteriors, així que es tracta d'oferir un menú prou ampli perquè el turista marxi satisfet i, sobretot, amb ganes de tornar. Aquesta és la clau per seguir sent una destinació turística en un mercat en evolució i que a vegades depèn també de l'estabilitat política en altres zones i sobretot de la situació econòmica dels viatgers i de les butxaques plenes o buides.