Editorial

Circular per Barcelona

Els requisits mediambientals imposats als vehicles per accedir a Barcelona havien provocat neguit entre els conductors andorrans, avesats a viatjar sovint a la ciutat. El Govern va anunciar ahir que la ITV s’ocuparà del tràmit

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les grans ciutats europees estan aplicant plans per minimitzar l’impacte que sobre l’aire que respiren els seus ciutadans provoquen les emissions dels vehicles. Barcelona està en aquesta línia i l’1 de gener entraran en vigor les restriccions per accedir a la que s’ha batejat com a zona de baixes emissions per a aquells vehicles més contaminants. Una mesura que té un impacte notable sobre els conductors andorrans. Malgrat que la norma ja té en compte que a la ciutat també poden accedir vehicles amb matrícula estrangera i el tràmit que han de seguir si és que volen circular-hi sense el risc de ser multats, el cert és que els cotxes andorrans i els seus conductors tenen una idiosincràsia particular que s’havia de preveure. Ciutadans del país es desplacen amb freqüència a la ciutat catalana i, per tant, era necessari trobar una solució ad hoc per al tràmit que han de seguir, més quan l’administració catalana no veia clar que la carta groga (el document on consten les dades tècniques dels vehicles matriculats al país) fos un document vàlid per registrar el vehicle i acreditar si era apte per circular amb les noves regles del joc. El ministre Jordi Gallardo va anunciar ahir, en el tradicional esmorzar que el Govern comparteix amb la premsa, que la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) centralitzarà aquest tràmit i s’encarregarà d’acreditar les dades referents a les emissions de cada vehicle i si compleixen o no els límits imposats. S’ha d’acabar d’aclarir quin serà el mecanisme de funcionament, però, i si l’usuari haurà d’assumir algun cost. Quan el registre l’havia de fer cada conductor pel seu compte s’havia anunciat un preu de 5 euros. Tot plegat s’ha d’acabar de definir, però Gallardo va voler tranquil·litzar els conductors recordant que els requisits de la zona de baixes emissions seran ja operatius l’1 de gener, però que hi haurà un període d’adaptació i durant els primers mesos no es multarà. Es tracta d’un nou paradigma sobre el qual es pot discutir ben poc. És evident que el trànsit provoca un problema de contaminació i que les grans ciutats, que és on es concentren més vehicles, han d’implantar mesures per corregir-ho. La ministra Sílvia Calvó va apuntar que a Andor­ra no es planteja una mesura similar. El Principat té una gran complicació: tots els turistes arriben per carretera.

tracking