Editorial

Balanç del bus

La comissió de seguiment de les línies de transport nacional de passatgers es va reunir per fer balanç dels primers mesos de funcionament de la nova concessió. S’ha crescut en usuaris però els caps de setmana ‘punxen’ algunes línies

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La comissió, que comparteixen el Govern i les companyies concessionàries de les línies de bus, va constatar ahir que al novembre es van registrar prop de 307.000 passatgers, uns 20.000 més que el mateix mes de l’any passat, un creixement que s’atribueix a l’efecte dels canvis incorporats arran de la posada en funcionament, al setembre, de la nova concessió. Uns canvis que no han estat exempts de queixes. No obstant això, el ministre Jordi Gallardo, que va explicar els detalls d’aquest primer balanç, va assegurar que el volum s’ha reduït i que ara per ara són “puntuals”. Però el plantejament segueix sent de revisió i d’afinar en aquelles coses que es considera que no acaben de funcionar. Així, tot i que es fa un balanç positiu del nombre d’usuaris, també s’admet que en algunes línies, i sobretot el cap de setmana, algunes freqüències punxen per pocs usuaris. Una situació que es valora i que podria tenir com a conseqüència que es traguessin alguns busos. El ministre va assenyalar que tampoc no és sostenible tenir vehicles de passatgers circulant per les carreteres del país si van buits. És en certa manera normal que els caps de setmana el nombre de passatgers disminueixi. Malgrat que Andorra és un país de serveis i hi ha un gros prou important de la població que treballa caps de setmana i festius, aquestes són jornades en què no hi ha escolars i la freqüentació de treballadors també baixa. Però qualsevol reducció del servei s’ha de plantejar des del convenciment que no hi ha manera de revertir-ho, és a dir, que no hi ha captació d’usuaris possible. Perquè els canvis introduïts tenen com a objectiu gua­-nyar en viatgers i que cada cop més persones es decideixin a utilitzar l’autobús i deixar el cotxe a casa. Això ha de passar per fer més atractiu el transport públic i, per tant, per tenir horaris amplis, que donin servei a gran part de la població, per modernitzar eines d’informació i de pagament i, especialment, per fer una política tarifària que pugui atrapar l’usuari sent més econòmica que no pas la despesa d’utilitzar el vehicle particular. Jordi Gallardo va assegurar que també les tarifes són objecte de revisió i no es va tancar a incrementar la partida pressupostada destinada a les línies de bus. Només una aposta decidida per part de l’administració pot fer del bus una autèntica alternativa al cotxe.

tracking