Editorial
La recta final del GPS
El tràmit perquè l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell pugui operar amb GPS segueix el seu curs i a mitjans de desembre va superar l’aval de la comissió interministerial que integren els ministeris espanyols de Foment i Defensa.
Superat aquest pas, el de la comissió interministerial, s’han de completar qüestions administratives però res fa pensar que el calendari previst trontolli. Per tant, a l’abril l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell hauria d’estar en disposició de començar a operar vols instrumentals amb GPS i, en conseqüència, de donar garanties a les aeronaus que poden volar en condicions de baixa visibilitat. Una fita perseguida des de fa temps i que ha viscut múltiples vicissituds, fins al punt de posar en dubte l’interès del govern espanyol a atorgar aquesta autorització, necessària perquè la infraestructura pugui tenir un futur com a aeròdrom comercial. El ministre de Foment espanyol, José Luis Ábalos, que repetirà en el nou executiu de Pedro Sánchez, va protagonitzar la darrera galleda d’aigua freda quan el juny de l’any passat va advertir que la concessió del GPS era una qüestió complexa i que es necessitarien almenys deu mesos per completar el tràmit. Després les paraules es van matisar, i va asseverar que Madrid tenia tot l’interès en la infraestructura però que la principal preocupació era la seguretat i que per això calien més comprovacions. I, de fet, el termini avançat pel ministre s’acabarà complint. No s’espera que res impedeixi que l’autorització arribi el proper mes d’abril. A partir de llavors, la feina serà la de promocionar la infraestructura per tal que pugui explotar el seu potencial comercial. Molt s’ha parlat sobre les aerolínies interessades en l’aeròdrom alt-urgellenc però res no s’ha materialitzat donades les limitacions tècniques de l’equipament. Un cop se superi aquest escull, s’haurà de treballar per captar aquest interès i que esdevingui ferm. Per a Andorra ha de ser una oportunitat. Tenint en compte que l’heliport és ara per ara un projecte aturat perquè no hi ha ubicació alternativa i que el projecte d’aeroport de la Cambra de Comerç tot just és una iniciativa embrionària que necessita encara estudis de viabilitat, l’aeròdrom de la Seu d’Urgell és actualment l’única oportunitat tangible de tenir una entrada alternativa de turistes al Principat. Amb aquest objectiu l’administració andorrana es va implicar en el projecte i aquesta és la feina que s’haurà d’impulsar esperant, això sí, que cap daltabaix pugui esguerrar que d’aquí a tres mesos la validació de l’operativa amb GPS sigui una realitat.