Editorial
Pagar les factures
Les exempcions i rebaixes de les factures de llum i telefonia s’acaben per a les empreses que reprenguin l’activitat. Als clients els quedarà sol·licitar ajornaments o bé fraccionaments del pagament
FEDA i Andorra Telecom es van sumar a les mesures per pal·liar el cop econòmic del tancament provocat per la pandèmia amb exempcions i rebaixes en les factures de les empreses. Una acció que s’ha saldat amb prop d’1,8 milions d’euros d’ajuts fins al 30 d’abril. Ara que torna a arrencar de manera progressiva l’activitat aquells negocis que tornin a operar hauran d’assumir la despesa en llum o telefonia i internet en la seva totalitat. Podran, però, acollir-se a ajornaments del pagament (de fins a dotze mesos) o bé a fraccionaments. Ho van explicar ahir els presidents dels consells d’administració de les dues companyies públiques, els ministres Sílvia Calvó i Jordi Torres, en una compareixença en la qual van destacar tots els esforços fets des d’ambdues parapúbliques per pal·liar la inactivitat d’empreses i autònoms, i també les ajudes a les famílies més vulnerables o els dispositius que s’han entregat a estudiants perquè puguin seguir les classes telemàtiques. Un reguitzell d’accions a les quals se suma l’entrega de trenta milions als pressupostos de l’Estat per fer front al cost de la pandèmia. És innegable la seva contribució, també el marge de maniobra de les dues companyies, amb situacions econòmiques molt sanejades i, alhora, que el seu vessant públic ha de significar per força una major implicació en una situació crítica com la que s’està vivint. Sobta, però, que les exempcions o rebaixes de les factures s’acabin de cop una vegada transcorreguts quinze dies des que l’empresa torna a operar. Principalment perquè en cap cas es passarà de 0 a 100. Poder obrir no significa assolir la normalitat, ni omplir els calaixos, ni tornar als ingressos previs a la pandèmia. De fet, aquesta casuística s’ha tingut en compte en els lloguers dels despatxos o locals. La mensualitat no es paga sencera el primer mes de represa del negoci. S’hauria de ser igual de flexible amb les factures dels serveis o, si més no, si es vol evitar el cafè per a tots, que es tingués en compte la situació econòmica particular de cada client. L’ajornament del pagament o el fraccionament són mesures que ajuden però que no tenen el mateix impacte que estalviar-se part de la factura. La situació econòmica seguirà sent molt complicada els propers mesos i les empreses públiques ho han de tenir en compte en les seves accions.