Editorial
Suport al comerç
El teixit comercial passa per un dels moments més complicats després de dos mesos tancat. La data de reobertura encara no està clara, com tampoc quants obriran; del que no hi ha dubte és que necessitarà incentius per tirar endavant
La situació del comerç era complicada abans de la pandèmia del coronavirus. Ara es troba en un moment crític. Sense data concreta encara per a la reobertura, els dos mesos d’obligat tancament provocaran que molts establiments ja no puguin tornar a obrir les portes. La situació econòmica i les perspectives a curt termini no els ho permetran. Només la possibilitat de fer ERTO i la rebaixa dels lloguers han alleugerit els problemes de finançament i liquiditat i han impedit que ens trobem davant un retrocés del sector molt més generalitzat. Tot i que caldrà esperar fins a la data que el Govern doni per acabat el període de confinament per calibrar la realitat de la situació. Perquè ens podem trobar amb la paradoxa que n’hi hagi bastants que continuen tancats, sobretot les cadenes de roba i perfumeria, així com les botigues més grans. Dependrà del volum de clientela local amb què puguin comptar, ja que l’obertura de les fronteres per part d’Espanya i França és una variable que no podem controlar. I sense un mínim flux de turistes s’arriba a la conclusió que els surt mes a compte mantenir les portes tancades. O fins i tot que l’alternativa d’obrir podria arribar a comprometre la viabilitat del negoci. Per això és important que des de l’executiu es donin el màxim de facilitats i d’eines perquè el teixit comercial tiri endavant en unes circumstàncies inimaginables. En aquesta línia cal destacar la receptivitat del ministeri d’Economia, que ha donat llum verd a les demandes que li han fet arribar els representants del sector a les trobades telemàtiques que mantenen periòdicament. La primera de les mesures aprovades és que es permetrà que els comerços puguin fer promocions i rebaixes quan tornin a l’activitat, encara que sigui fora dels períodes legalment establerts. Una iniciativa que els donarà més arguments per captar el consumidor local, que hores d’ara és l’únic garantit. El context és i serà delicadíssim, ara bé, això no ha de ser un impediment perquè el sector faci autocrítica. Tot el contrari, cal aprofitar la conjuntura per afrontar una reconversió ajornada massa cops i que comença per dissenyar estratègies per millorar la competitivitat. Amb producte, preu i serveis. No hi ha cap dubte que tornarem a la normalitat, però serà diferent, i caldrà estar preparats per a la nova realitat dels visitants.