Editorial
La carretera de França
No és una bona notícia que ara mateix, quan el que s’està buscant és el turisme de proximitat, la reforma integral de l’RN-20 a la qual es va comprometre el govern francès estigui arraconada en un calaix esperant calendari i finançament
La millora integral de la carretera d’accés a França va per a llarg. I més enllà de les bones intencions del veí del nord que, amb una aportació de 10,5 milions d’euros per part del Govern, va comprometre 158 milions entre la reforma de l’RN-20 i les obres per protegir del risc d’allaus la carretera al seu pas per l’Hospitalet i les localitats veïnes, la realitat s’entossudeix a demostrar que aquesta via no és una prioritat per a l’executiu de París. A dia d’avui, les administracions franceses han invertit poc més de deu milions d’euros en aquest projecte, als quals s’han de sumar uns quatre més aportats per Andorra. La major part d’aquests diners s’han invertit en els treballs antiallaus als corredors H4, H19, H20 i H22. Aquest any havien de començar les obres al corredor H2, el més problemàtic de tota la zona d’allaus de la carretera. Aquests treballs estava previst que s’allarguessin tres anys per donar per liquidat un dels principals problemes d’aquesta carretera, els tancaments provocats pel risc d’allaus. Tot i que França assegura que té el finançament per començar aquestes obres en el moment que així es decreti, de moment no hi ha data per iniciar-les. Tampoc n’hi ha per a una altra de les obres més importants de la reforma integral: el desviament de Tarascó. Des de l’executiu gal s’assegura que es podrien incloure dins del contracte del pla d’Estat-regió d’Occitània per al període 2021-2027. La reforma integral també preveu desdoblaments d’una carretera en què en la majoria dels punts només hi ha dos carrils. Ara que més que mai es necessita l’arribada del turisme de proximitat vista la incertesa provocada per la crisi sanitària de la Covid-19, és una mala notícia que l’única via per la qual poden entrar visitants de França quedi en espera d’unes inversions necessàries per fer d’aquesta carretera un vertader eix de comunicació entre Andorra i França. I no és una demanda només d’Andorra, sinó també de l’Arieja, on bona part dels representants polítics estan preocupats per una millora que no avança.