Editorial
Engega 2020 esgotat
L’Automòbil Club feia una crida aquesta passada setmana a les administracions perquè potenciessin els incentius als vehicles elèctrics davant la davallada de matriculacions. Els ajuts de l’Engega, si més no, funcionen i ja s’ha esgotat la partida.
El Govern presentava a principi de juny el programa Engega del 2020, dotat amb una partida inicial de mig milió d’euros que tot just s’esgotava a final de setembre després d’haver aprovat 74 ajuts a la compra de vehicles de mobilitat elèctrica i de 28 més destinats al desballestament de cotxes i furgonetes i que tenen com a objectiu treure de les carreteres els més vells i contaminants per substituir-los per d’altres més eficients. La fi de la partida (que podria tenir una segona fase supeditada, però, a l’evolució de la crisi sanitària) coincideix amb la crida que feia fa pocs dies l’Automòbil Club d’Andorra (ACA) a les administracions per tal que segueixin potenciant els incentius als propietaris de vehicles verds en constatar la davallada de les matriculacions els darrers anys. L’ACA va ser pionera a reivindicar les possibilitats d’Andorra en aquest mercat i des de llavors el pla Engega s’ha enfocat a aquest tipus de vehicles, han proliferat els carregadors públics i s’han implantat mesures per afavorir-ne la compra i la utilització com ara que puguin circular pel carril bus. La implantació, però, lamenta l’ACA, ha patit un fre. El cert és que fa dies que els concessionaris alerten que tot sovint es troben que els consumidors tenen dubtes respecte al canvi de cotxe o quin model triar quan hi ha encara inseguretat sobre si ja ha arribat el moment d’optar per l’elèctric o si cal esperar que els models millorin i s’abaixin els preus. El que en tot cas mostren els resultats de l’edició 2020 del pla Engega és que les subvencions segueixen suscitant interès. De les 74 atorgades per a la compra, 40 han estat per a cotxes elèctrics purs i 21 per a híbrids endollables, 5 són per a furgonetes elèctriques i 8 per a motocicletes. L’aposta per la mobilitat neta és un camí sense retorn i va més enllà del cotxe que es condueix, també es tracta de potenciar un transport públic potent o alternatives com el patinet o la bicicleta. Quan es tracta de l’adquisició d’un cotxe, un mercat en procés de canvi però encara no consolidat no és el millor al·licient per consumir.