Editorial
Aposta pel clípol
El Govern preveu modificar la imposició sobre els hidrocarburs, els ingressos suplementaris de la qual es destinaran a una important rebaixa des les tarifes del transport públic que en el cas d’algun trajecte poder arribar al 80%
El transport públic té un preu prohibitiu. Un ciutadà d’Andorra la Vella o Escaldes que hagi de traslladar-se cada dia al Pas de la Casa paga, en el millor dels casos, 164,40 euros mensuals o, el que és el mateix, prop de 2.000 euros al cap de l’any. Sense arribar a aquests nivells però també amb unes tarifes molt altes se situen els desplaçaments per la resta del territori, sobretot quan impliquen canvis de zona. Qualsevol política orientada a la mobilitat sostenible, a la reducció del trànsit i de les emissions de diòxid de carboni passa per disposar d’un servei de transport de passatgers eficient, puntual i assequible. El clípol ha de ser una alternativa real al vehicle particular, per comoditat i per cost. Les iniciatives adoptades els darrers anys com el bus exprés, el bus lliure o la racionalització de les tarifes han estat passets endavant, però en un país amb una cultura tan consolidada d’ús del cotxe no han aconseguit situar el clípol com un mitjà de transport a considerar per un ampli sector de la població. L’anunci del Govern ahir sobre una rebaixa substancial del preu del transport públic no només representarà un alleujament per als usuaris habituals, molts dels quals amb nivell de renda baix, sinó que n’ha d’incentivar l’ús. El Govern ha decidit una rebaixa substancial de les tarifes d’un servei proveït per empreses privades, una reducció que només pot provenir d’una major subvenció pública i que es finançarà amb un impost especial sobre els hidrocarburs, lligant així dues mesures amb un important impacte sobre les emissions. Així, per només 30 euros es disposara d’un mes de viatges il·limitats. Igualment s’ha reformulat el bus lliure reduint el preu en 36 euros i ampliant-lo a tots els joves, tant si estan escolaritzats com si no. Les noves tarifes hauran d’esperar l’aprovació per part del Consell del nou impost d’hidrocarburs, que també permetrà finançar la rehabilitació d’edificis, una tramitació que hauria de ser prou àgil perquè els ciutadans se’n puguin beneficiar amb la màxima celeritat.