Editorial
Impost finalista
El nou impost sobre els carburants repercutirà en el transport públic. Els usuaris del clípol es beneficiaran d’una reducció dràstica de les tarifes gràcies als ingressos extra que generarà un increment fiscal fortament qüestionat pel sector
Els ministres de Finances, i de Medi Ambient i Sostenibilitat, Eric Jover i Sílvia Calvó, respectivament, van comparèixer ahir per presentar la modificació de la Llei d’impostos especials aprovada pel consell de ministres com a pas previ a l’entrada al Consell. Aquest canvi legal, de ser aprovat en els actuals termes, permetrà dotar l’anomenat fons verd per a la transició energètica i la lluita contra el canvi climàtic. S’incrementa la pressió fiscal sobre els hidrocarburs amb una vocació finalista per disposar de diners per a programes relacionats amb la mobilitat i la sostenibilitat energètica, com són una notable reducció de les tarifes de clípol i el bus escolar o el finançament del programa de rehabilitació d’habitatges Renova. Al novembre el Govern ja va anunciar les línies mestres d’un projecte que s’engloba en les mesures orientades al compliment de l’objectiu de l’Acord de París del 2016 de la neutralitat carboni el 2050 i que van provocar una airada resposta per part de l’Associació d’Importadors de Carburants. L’executiu partia de la premissa que tenia marge suficient per assumir un increment de l’impost sense repercutir-lo al consumidor final, una tesi rebatuda des del sector. Finalment l’executiu ha optat per aplicar l’increment en dos passos: 10 euros per tona de diòxid de carboni el primer any i 5 euros més el segon, que permetran arribar als 15 euros previstos inicialment. L’esglaonament permetrà un respir a unes empreses que han vist com es desplomava la xifra de negoci amb les restriccions de mobilitat derivades de la pandèmia. El sector dels hidrocarburs, que continua oposant-se radicalment al nou impost, té la necessitat de reconvertir un model de negoci amb un fort impacte mediambiental. Les polítiques dels estats orientades a reduir o reparar els costos socials i ambientals derivats de l’ús dels combustibles fòssils no implicaran la seva desaparició a mitjà termini per l’elevat grau de dependència internacional, però, de ben segur, comportaran una caiguda esglaonada de l’activitat.