Editorial
Pisos de lloguer i llits turístics
La llei de mesures excepcionals permet la reconversió de llits d’hotel en habitatges de lloguer. La mesura, de caràcter transitori, ha de permetre la reconversió d’establiments amb problemes de viabilitat i incrementar l’oferta de pisos al mercat
Andorra necessita més pisos de lloguer. Tots els agents amb alguna cosa a dir sobre el mercat de l’habitatge, s’ho mirin des d’on s’ho mirin, hi coincideixen. L’increment de l’oferta ha de permetre donar resposta a la demanda i ha de contribuir a estabilitzar o fins i tot rebaixar el preu dels lloguers. L’anunci efectuat pel comú d’Andorra la Vella de la reconversió de tres hotels, als quals s’hi podria afegir un altre, en immobles d’habitatge de lloguer suposarà, un cop reformats, una injecció per al mercat. En total i fins a la data, les exempcions que han permès aquests canvis d’ús, fruit de la Llei de mesures urgents aprovada el 2020, evidencien com la intervenció del Govern, en un primer terme, i del Consell General, posteriorment, poden permetre modular les ineficiències d’un mercat amb una forta connotació social com és el de l’habitatge. Els canvis legals també han permès que els comuns hagin posat sobre la taula la possibilitat d’acollir-se a l’eliminació de la cessió econòmica dels projectes destinats a pisos d’arrendament, una opció per la qual finalment només han apostat les corporacions d’Encamp, que la va aprovar dijous, i la Massana, que hi va donar el vistiplau just ahir mateix. La nova legislació, aprovada en un context d’excepcionalitat per la pandèmia, permet indirectament un reajustament necessari del sector hoteler en donar una sortida a determinats establiments inviables o sense múscul financer. El nombre de llits oferts per hotels i apartaments turístics se situa en els 31.517, amb un descens de 779, respecte del 2019. Es tracta d’una xifra prou elevada que situa el país en el seu conjunt com el peu de pistes amb més capacitat del nostre entorn. La renovació del parc hoteler i l’adaptació de negocis a les expectatives dels clients, juntament amb els replantejaments d’ús, ha de permetre la diversificació de l’oferta i estimular altres sectors com la construcció. La crisi ha colpejat amb força però les empreses turístiques que resisteixin seran el principal motor de la recuperació.