Editorial
Un clic per reservar autobús
El transport tant de mercaderies com de passatgers està en ple procés de transformació gràcies a les noves tecnologies i a la consciència mediambiental. Canillo ha posat en marxa un servei de bus intel·ligent més eficient i sostenible
La tecnologia ha entrat de ple en les nostres vides. Ha canviat els nostres hàbits de consum i l’experiència com a clients. Permet a les empreses disposar de més informació sobre els usuaris dels seus productes per formular propostes molt més ajustades a les seves necessitats. Les noves tendències en les tecnologies de la informació donen molt marge a les institucions per millorar els serveis que presten als ciutadans. El tractament de les dades, l’allotjament al núvol, la geolocalització o els sistemes predictius són eines que ja no tan sols estan a l’abast de les grans corporacions, sinó que poden implementar-se en tot tipus de negocis i activitats. De fet, la supervivència de bona part dels actuals negocis dependrà de la capacitat d’adaptar-se a l’entorn digital, una aposta transformadora que va molt més enllà de disposar d’una web i xarxes socials. L’aplicació de les noves tecnologies ha de reportar a les administracions guanys en eficiència i sostenibilitat i l’optimització dels serveis prestats. Aquest són precisament els beneficis del nou servei de transport públic a la demanda que ha posat en marxa el comú de Canillo, amb la col·laboració de FEDA i Andbus, per connectar els veïnats de la parròquia, una de les més extenses. No per simple la idea és menys meritòria. En lloc de disposar de dos minibusos permanents fent ruta, aquests no s’activen fins que els passatgers els reclamin en una de les 56 parades habilitades. La web, una aplicació específica o una trucada telefònica permeten efectuar la reserva amb una setmana d’antelació. Es tracta d’una filosofia similar a Uber o Cabify però aplicada al transport col·lectiu. L’Uclic, a més, és intel·ligent. Quan hi hagi més d’un passatger pendent de recollida amb orígens i destinacions diferents, un algoritme dissenyarà la via més ràpida i eficient. La solució estarà a prova durant tres mesos, període que permetrà disposar de dades suficients per fer un balanç i decidir si es tira endavant. A primer cop d’ull, aquest sistema és més que prometedor.