Editorial
Negre sobre blanc
Un procés participatiu, amb promotors, artistes, institucions i societat civil, ha permès elaborar el Llibre blanc de la Cultura, un treball exhaustiu que ha de permetre generar la pròxima dècada un ecosistema propi que afavoreixi la creació
El Govern va presentar dimarts el Llibre blanc de la Cultura, una diagnosi treballada en el darrer any amb tots els actors del sector i que ha de representar un punt d’inflexió en la política cultural. Es tracta d’uns excel·lents fonaments, articulats a través de 30 estratègies que s’hauran de desenvolupar amb les accions específiques incloses en el futur pla d’acció cultural d’Andorra 2030. El debat col·lectiu i transversal en l’elaboració d’aquest primer document ha permès disposar d’una base sòlida i compartida, una treball feixuc i fonamental que, no obstant això, representa una petita part del projecte global. La feina de veritat, sense menystenir ni la voluntat política, ni la implicació o els esforços esmerçats, arriba ara quan es tracta de desenvolupar, prioritzar i planificar accions i polítiques que van molt més enllà de les àrees de tutela del ministeri de Cultura i Esports. La transversalitat del projecte, que no passa només per una assignació financera superior o més capacitat inversora per a nous equipaments com el Museu nacional, obligarà a una comprensió i implicació efectiva de pràcticament tot el Govern i el consens suficient per garantir-ne la continuïtat en el temps al marge de canvis polítics a l’executiu. La presència del cap de Govern en la presentació ha de ser una garantia de la transversalitat del pla estratègic que, només a títol enumeratiu, ha d’abordar qüestions com ara desgravacions fiscals per mecenatge, el reconeixement de la figura de l’artista amb un règim laboral específic, polítiques de suport a la indústria cultural, la reforma de la legislació de drets i propietat intel·lectual, l’aposta pel turisme cultural, l’adaptació curricular a les escoles per afavorir l’educació cultural o artística, la comunicació efectiva de l’oferta i el foment de les noves tecnologies, polítiques de promoció exterior de l’oferta... Moltes iniciatives multidisciplinàries i de llarg recorregut per posar en valor la cultura, un element cohesionador social, que alimenta el pensament i el sentit crític i amb capacitat d’actuar de motor econòmic.