Editorial
Arriben els turistes
El maig és un mes tradicionalment de temporada baixa. Després de la temporada d’hivern i fins a la campanya d’estiu, l’ocupació hotelera i les xifres dels comerços són modestes. Però aquest no és un mes de maig qualsevol.
La Unió Hotelera va xifrar l’ocupació del cap de setmana del 8 i 9 de maig en prop del 57%. Seria una ocupació notable comparada amb les que s’acostumen a assolir un mes de maig si no fos per la dada rellevant del nombre d’establiments oberts: una vintena, que són al voltant del 20% dels que integren l’agrupació. El que està succeint aquest mes de maig és incomparable amb tot el que hagi pogut passar abans de la pandèmia i no només perquè els allotjaments tot just estan arrencant després de mesos d’aturada, també pel comportament dels visitants. El sector està sortint del confinament provocat per les restriccions de mobilitat a banda i banda de la frontera que han impedit una afluència de visitants normals al ritme que ho estan fent els turistes, que comencen a sortir ara que les autoritats dels seus territoris han flexibilitzat restriccions. Turistes que potser un mes de maig normal no haurien fet cap sortida però que ara en tenen ganes després de mesos d’estar sotmesos a limitacions per frenar la pandèmia. És un fenomen que ha començat a créixer des que va confirmar-se la lliure circulació amb Catalunya i que, en el cas francès, ha tingut més alts i baixos. Però els veïns del nord van iniciar a principis de maig el desconfinament de les darreres mesures activades per l’administració i han aprofitat el pont de l’Ascensió per viatjar, com va ser palpable en les retencions que es van registrar ahir a la tarda a la frontera francoandorrana. El que està succeint sembla que és la constatació del que s’augurava que passaria un cop es recuperés certa llibertat de moviments, el retorn dels visitants que tenen ganes de viatjar i disfrutar de temps de lleure. És un indici sobre com poden evolucionar les coses aquest estiu en què, a més, hi haurà esdeveniments amb capacitat per si sols d’atreure públic com ara el Tour de França o l’Andorra Moutain Music. L’oferta i les mesures preses per garantir que aquesta és una destinació segura són la clau per aconseguir la recuperació d’un sector cabdal.