Editorial

Suspesos en digitalització

La transformació digital afecta tots els sectors, des de les entitats bancàries fins al sector serveis, l’hoteleria o el comerç minorista. Els experts subratllen que el camí que queda per recórrer al sector privat és llarg però inevitable

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El grau de transformació digital d’una societat serà definitori de la seva competitivitat. I això afecta tant el sector públic com el privat. Les xifres, però, no són encoratjadores, especialment quan la pandèmia, amb l’aïllament social i el teletreball, ha posat més en evidència que mai la necessitat de canviar les organitzacions tant internament com externa. Això no tan sols afecta la metodologia de treball, també la interacció amb el client i la concepció de negoci. La digitalització, entesa com un procés permanent i continu, permet, per exemple, un millor coneixement del consumidor i la personalització de l’oferta, l’automatització de processos, la reducció de costos o l’atenció multicanal. L’estudi de maduresa digital, a càrrec de la consultora Iniced, MoraBanc i la Cambra de Comerç, ofereix una radiografia precisa sobre el grau d’implantació de la digitalització a casa nostra. I el comparatiu respecte a l’anterior estudi, d’ara fa dos anys, és desencoratjador. A grans trets, l’informe, elaborat amb les respostes d’un centenar d’empreses a un ampli qüestionari, conclou que la nota global en transformació digital és de 3,1 sobre 10, amb una millora de tres dècimes respecte al primer estudi, del 2019. L’altre gran titular seria relatiu al fet que vuit de cada deu empreses es troben en un estadi bàsic o inicial. El coronavirus han tingut un paper fonamental en el canvi cultural sobre la digitalització, però les empreses han hagut de centrar els recursos a mantenir la viabilitat del negoci. El retard que arrossega el teixit productiu, que els mateixos autors de l’estudi apunten que està molt lluny de desenvolupar models disruptius de negoci, obliga a un esforç combinat. El pla de transformació digital de l’administració també ha d’actuar de motor del sector privat amb una implicació efectiva de les associacions empresarials com la Cambra o la CEA. Alhora, s’ha de prioritzar l’atracció d’empreses digitals que facin taca d’oli en els sectors tradicionals, que no poden ser alienes a l’avantatge que estan adquirint els competidors.

tracking