Editorial
Mentalitat digital
El Govern va presentar ahir el pla de transformació digital, un dels projectes més estratègics que té entre mans. La feina és ingent però no s’ha d’oblidar que les inversions en tecnologia sense conscienciació no garanteixen resultats
L’índex d’economia i societat digital (DESI) mesura la maduresa digital dels estats de la UE. S’elabora amb la suma d’indicadors de cinc grans àrees: connectivitat, capital humà, ús d’internet, integració de la tecnologia digital i serveis públics digitals. Andorra, que ha usat aquest barem per autodiagnosticar-se, conclou que ocuparíem la vint-i-cinquena posició, només per davant de Romania, Grècia i Bulgària, tot i disposar d’un servei universal de banda ampla i d’una cobertura 3G i 4G que ja voldrien molts altres estats d’orografia més amable. Segons el darrer estudi del departament d’Estadística, la penetració d’internet també se situa entre les més altes d’Europa. No és gaire difícil, doncs, concloure que els dèficits se situen en la falta de competències digitals de la ciutadania, les transaccions en línia, la digitalització de les empreses i l’ús del comerç i l’administració pública electrònica. Si qui fa l’avaluació són les mateixes empreses, el resultat és similar: el segon estudi de maduresa digital ja reflecteix que s’autosuspenen amb un tres sobre deu. El pla de transformació digital, que impulsa el Govern i que està sota el paraigua en la marca Andorra Digital, ha començat pel principi: saber d’on sortim. El marge de millora és molt ampli, però no ens podem quedar en l’objectiu d’acostar-nos a la mitjana. La supervivència de les empreses passarà, en la majoria de casos, per la capacitat de digitalitzar el negoci, amb automatització de processos, més eficiència, bon coneixement del client i l’atenció multicanal. Els estats no són aliens a aquestes dinàmiques. La competitivitat d’un país, tant econòmica com de qualitat de vida, també passarà per la implementació de les noves tecnologies i el canvi de la relació ciutadans-administracions. El procés requereix recursos, però no només això. Una gran inversió en infraestructures de comunicacions no garanteix un elevat índex de maduresa digital. Es tracta de canviar mentalitats i maneres de fer. De gestors, funcionaris públics, empresaris, treballadors i ciutadans. I això requerirà molt esforç.