Editorial
Radars pedagògics
Els radars pedagògics són una bona eina per conscienciar la gent de la velocitat a la qual condueix. Malauradament, però, part de la població en fa cas omís i necessita sancions per respectar les normes viàries
La guerra per acabar amb els accidents de trànsit és llarga i no sempre aconsegueix bons resultats, però és clar que cal seguir batallant per reduir al màxim el nombre de sinistres. Els últims anys el Principat ha instal·lat diversos radars en punts conflictius de les carreteres per intentar que els conductors redueixin la velocitat i minvar així els accidents. La instal·lació d’aquests aparells a la xarxa viària d’Andorra és força recent. El primer data del 2006 i des d’aleshores el nombre ha anat creixent i també s’han incorporat els de tram, una modalitat que amplia la vigilància durant més metres i evita el gest de prémer el fre quan se sap on hi ha l’aparell i després tornar a accelerar. Recentment s’ha optat pels anomenats radars pedagògics, que tot i que no serveixen per sancionar els conductors sí que els avisen quan la velocitat a la qual condueixen no és adequada. Se n’han instal·lat a Pal i a Arinsal i també a Sant Julià de Lòria, una zona complicada pel que fa al trànsit, no tan sols per la velocitat sinó per les retencions que s’hi generen especialment en dates assenyalades de gran afluència turística. La finalitat dels radars pedagògics és certament molt encertada sobre el paper, però la pràctica està demostrant que no són del tot eficaços. Si bé és una conducta que no es pot aplicar a tothom, molts conductors fan cas omís a les senyalitzacions conscients que no seran sancionats si no compleixen les normes viàries de la zona. És habitual la queixa d’alguns ciutadans per la instal·lació de radars, argumentant que l’única finalitat de les autoritats és recaptar. Malgrat això, els sistemes pedagògics demostren que no tothom respecta les normes si no hi ha una multa econòmica al darrere. Tot plegat fa difícil trobar raonaments en contra dels punts de control de velocitat en aquells llocs on se sap que els vehicles corren més del que toca perquè està àmpliament demostrat que superar el límit de quilòmetres per hora senyalitzat és un dels factors que més freqüentment ocasionen accidents de trànsit.