Editorial

Mobilitat sostenible

Les mancances del transport públic a Andorra, és a dir les línies nacionals d’autobusos, impedeixen en bona part que al principat es pugui gaudir d’una mobilitat sostenible. És necessari millorar horaris, freqüències i línies de bus

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Tot i que una enquesta del Centre de Recerca Sociològica (CRES) ho evidencia, no calia consultar la ciutadania per posar sobre la taula una de les principals mancances d’Andorra per aconseguir una veritable mobilitat sostenible: el transport públic. Segons la consulta encarregada per la Subcomissió permanent de treball tècnic en el marc de la mobilitat, un ens que depèn del ministeri de Medi Ambient, un 49% dels ciutadans considera que aconseguir una mobilitat sostenible a Andorra passa per millorar els horaris, freqüències, línies, cost i accessibilitat del servei del transport públic. També sobre el transport públic, que en el cas del Principat són les línies nacionals d’autobusos, un 42% dels enquestats considera que una de les mesures que ajudarien a reduir l’ús del vehicle privat seria millorar aquest servei. I per millorar el transport públic col·lectiu un 59% dels enquestats considera que hi hauria d’haver més freqüència, un 46% creu que caldria reduir el cost del trajecte, un 30% ampliar les línies i un 24% assegurar la fiabilitat i seguretat. I és que avui dia per a una gran majoria de treballadors plantejar-se utilitzar el transport públic com un mitjà vàlid per anar a la feina és impensable. Malgrat que el servei ha millorat en els darrers anys, la majoria dels horaris del transport públic són incompatibles amb els que tenen alguns treballadors. Les freqüències també són millorables, i molt, i un servei imprescindible per a molts, com el bus nocturn, és entre inexistent i poc útil per a l’usuari. És indubtable que millorar la freqüència, els horaris i les línies provocarà un major interès en el ciutadà per utilitzar el transport públic. També ho serà la reducció del cost. El Govern està treballant en aquest objectiu i es vol que la taxa verda, quan s’acabi aplicant, s’utilitzi per abaixar el preu dels bitllets i els abonaments. Paral·lelament la ciutadania també s’ha de conscienciar a no utilitzar els vehicles privats per a trajectes que es poden fer caminant o, si n’hi ha, utilitzar l’alternativa del transport públic. És una feina de tots.

tracking