Editorial
Reflexió per al comerç
Durant els sis primers mesos de l’any, Espanya ha retornat més d’un milió d’euros per al tax free, amb més de 35.200 diva segellats. Les xifres confirmen l’interès de la ciutadania a comprar fora del país perquè els surt més barat.
Les darreres dades facilitades per l’Agència Tributària espanyola sobre l’import referent a l’IVA que s’ha retornat als residents andorrans evidencien, una vegada més, que bona part de la població segueix optant per les compres fora del país. En els primers sis mesos de l’any, la quantitat retornada va superar el milió d’euros, amb un total de 35.231 DIVA segellats. Les xifres també mostren els canvis en les mesures implementades tant pel Principat com pels països veïns per frenar la propagació de la pandèmia. Els números es van reduir molt durant el 2020, especialment els mesos de confinament més estricte, per la prohibició de travessar la frontera si no era per motius justificats. Enguany, l’evolució del virus també ha tingut impacte amb el tax free, ja que mentre que els primers mesos, marcats per les restriccions de mobilitat, es van retornar menys de 300.000 euros, la quantitat va créixer a partir de l’abril, quan les fronteres es van reobrir. Les dades facilitades, doncs, denoten una vegada més l’interès dels residents per aquest sistema, que permet als habitants del Principat estalviar-se el percentatge del preu del producte comprat a Espanya que representa l’IVA. El context econòmic actual és evidentment excepcional degut a la crisi generada per la Covid i, malgrat que sembla que l’estiu ha permès al sector turístic remuntar amb l’arribada d’un bon nombre de visitants, el cert és que han estat mesos molt durs. Precisament amb l’objectiu de pal·liar el sotrac econòmic provocat pel coronavirus, el Govern ha insistit molt durant la pandèmia en la necessitat de potenciar el consum intern. La realitat és, però, tal com demostren les xifres, que hi ha molta gent que segueix optant per les compres fora del país perquè els surt més barat. Si bé és cert que en moments difícils és important ajudar el teixit econòmic del país, també ho és que el sector comercial ha de fer una profunda reflexió sobre el model de negoci i adaptar-se als nous temps, ja que l’era d’internet amb l’ajuda del tax free ha canviat per complet el procés de compra.