Editorial

Mobilitat i participació

La necessitat que la ciutadania es faci seu el debat i les solucions de mobilitat, més enllà d’alguna enquesta, recomana activar processos participatius per conèixer de primera mà neguits i necessitats i obrir-se a noves opcions

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El director del departament de Mobilitat, Jaume Bonell, va posar en unes declaracions al Diari una qüestió sensible sobre la taula: les polítiques d’aparcament a les valls centrals com a eina per afavorir una reducció de la circulació. La tesi que defensa, tractada per la subcomissió permanent de treball tècnic en el marc de la mobilitat, és que l’actual tarifari per estacionar, molt econòmic els primers minuts, afavoreix la rotació i incrementa el nombre de desplaçaments, i que el que cal afavorir és l’aparcament de llarga durada. Bonell apunta que abaratir les estades més perllongades contribuiria a reduir l’anomenada mobilitat generada, l’increment de desplaçament fruit dels canvis en la gestió urbana. Propostes d’aquest tipus acostumen a provocar una reacció visceral per part no tan sols dels conductors, sinó també dels comerciants, que interpreten que tenir mitja hora d’aparcament gratuït és un actiu per als establiments. Més enllà d’una oposició dura, les tesis de Mobilitat, favorables a deixar el vehicle en un aparcament per dur a terme les diferents compres i gestions a peu, mereixen una reflexió serena i una visió general de context perquè són moltes les casuístiques que intervenen en els desplaçaments interns tant per als ciutadans del país com per als turistes. El debat sobre la mobilitat i la sostenibilitat ocupa un lloc central a l’agenda institucional com s’evidencia amb l’aprovació de la taxa dels hidrocarburs o la revolució tarifària al clípol. Són mesures orientades en una mateixa direcció: penalitzar l’ús del vehicle particular i primar el transport col·lectiu, menys contaminant. Les administracions treballen per resoldre una problemàtica que no és menor però la percepció és que cadascuna apunta solucions sense un fil conductor general, quan es tracta d’un debat transversal amb múltiples afectacions. Treure a la palestra opcions trencadores pot ser útil per crear un debat però encara seria més enriquidor incorporar mecanismes participatius en uns treballs per millorar la qualitat de vida al centre urbà.

tracking