Editorial

Trànsit i seguretat

El nou Codi de Circulació és d’aplicació des d’avui. Dues dècades després de la darrera gran modificació, l’entrada en vigor, marcada pels terminis de la llei, ha passat desapercebuda en no anar acompanyada de cap campanya de comunicació

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Codi de Circulació, que avui entra en vigor, ha estat objecte d’una reforma a fons. Aquest text legal, aprovat al parlament, i tots els reglaments que en pengen com els que ahir van sortir publicats al BOPA relatius a les matrícules, els permisos de conduir, les autoescoles o les masses i dimensions dels vehicles, constitueixen un corpus normatiu que el conductor, entès en un sentit ampli, i els vianants han d’incorporar ja als seus hàbits. Com en la majoria de les disposicions legals amb una elevada càrrega sancionadora l’administració ha fet un nul esforç per difondre-les entre la població. Els ciutadans tenen el deure de conèixer i complir la llei, però és obligació moral dels poders públics publicitar amb campanyes específiques qualsevol canvi legal d’impacte per als ciutadans, especialment si comporta un enduriment de les multes i modificacions substancials al text anterior aprovat ara fa dues dècades. La llei, presentada pel ministeri d’Ordenament Territorial i treballada a fons pel Consell, a més de regular noves modalitats de mobilitat, com els patinets o els cotxes autònoms del futur, fa èmfasi en la seguretat i endureix totes les sancions relacionades amb pràctiques de risc a la via pública, però defugint de la gradualitat que incorpora l’anomenat carnet per punts que funciona als països del nostre entorn, tot i que l’acumulació de faltes també pot provocar la retirada del permís. Les carreteres continuen sent escenaris de molts drames humans –dues víctimes mortals i més de 300 accidents aquest 2021– atribuïbles tant a negligències o actituds temeràries com a descuits. El Codi ha de servir per recordar-nos la gravetat quan conduïm de prestar atenció al mòbil o haver ingerit alcohol amb penes proporcionals al risc que se’n deriva. L’administració té encara una ingent tasca per davant per acabar de completar el marc legal, com tancar el pla de seguretat viària o modificar la normativa d’assegurances per encabir-hi els vehicles de mobilitat personal, però el gruix dels canvis ja és en vigor des d’avui.

tracking