Editorial
La taxa turística a l'horitzó
El 2022 serà l’any d’aplicació de la taxa turística, un gravamen sobre les pernoctacions dels visitants i sobre el qual el sector està a l’expectativa.
Les condicions finals possiblement determinaran el grau d’acceptació.
El sector ha acceptat que hi haurà taxa turística i que davant d’aquesta realitat inapel·lable el que queda és lluitar pel consens i per un tribut que no suposi un fre a l’arribada de visitants. L’avantatge és que Andorra no inventa res i que els visitants poc o molt s’hauran trobat amb la mateixa càrrega extra en una altra destinació. Per tant, la part de la sensibilització ja té camí recorregut. Les fórmules de la taxa són diverses arreu d’Europa, però hi ha una filosofia força estesa, la taxa que s’abona és gradual en funció de la categoria de l’establiment (a més estrelles, més diners) i les grans ciutats amb potencial turístic propi són les més cares. Sense anar gaire lluny, Barcelona ho és més que el conjunt de Catalunya. Andorra té models en què inspirar-se i és de suposar que es buscarà un tipus moderat, més quan el sector tot just surt d’un període dolentíssim a causa de la pandèmia i s’està en fase de recuperació, amb un estiu molt favorable a l’esquena però amb la incògnita, més enllà de les previsions optimistes, de com anirà l’hivern. De fet, poc es pot retreure a la filosofia darrere de la taxa. Recaptar per revertir aquests diners en el mateix atractiu turístic del país. Inversió per seguir sent una destinació amb potencial, per guanyar en qualitat. Seran, com ho solen ser sempre, els detalls finals els que acabaran determinant el grau d’acceptació de la taxa entre els allotjaments que l’hauran d’aplicar a les seves factures –és el model de recaptació estès arreu–, els que definiran si el sector creu que la taxa els fa ser menys competitius o si, per contra, tindrà un impacte assumible. Aplicar nous impostos és sempre impopular i el Govern no ha tingut la millor experiència amb l’altra taxa finalista projectada, la verda, amb una oposició clara dels importadors de carburants. L’atractiu del carburant és el preu i el sector denuncia que la taxa l’encareix perquè l’han de repercutir al client. En el cas dels allotjaments turístics, el preu també és un reclam, però qui es planteja visitar Andorra té altres interessos, no busca únicament un hotel barat.