Editorial
Volar a Madrid
L’aeroport de la Seu d’Urgell no acollia un vol regular des de l’any 1984, en què va tancar portes. Ahir, onze anys després de la reobertura i sota la marca Andorra-la Seu, es posava en marxa la connexió amb Madrid dos cops per setmana
L’inici de vols regulars de l’aeroport Andorra-Pirineus és un gran pas per desenclavar Andorra i la serralada. S’ha repetit que la connexió amb la capital d’Espanya, que ahir es va inaugurar, obre Andorra al món. Pot sonar a tòpic però no ho és perquè des de Madrid hi ha múltiples transferències per enllaçar amb pràcticament tot el món. A efectes pràctics i amb les limitacions de volum de passatgers que se’n deriven, representa trencar el monopoli del transport per carretera per accedir a Andorra. El llançament de la línia s’ha produït en un moment especialment difícil de l’aviació internacional, l’activitat de la qual ha caigut dràsticament per la pandèmia. Les incerteses que pesen sobre el negoci encara posen més en valor l’aposta d’Air Nostrum, la companyia del Grup Iberia, líder de l’aviació regional a Espanya, que va optar al concurs públic per explotar les noves línies amb la voluntat d’ampliar-ho en un futur pròxim a altres rutes estratègiques com la de París o Lisboa. La confiança que genera Andorra com a destinació turística va fer que es decidís avançar a mitjan desembre els vols quan el contracte no es formalitza fins a l’inici del 2022. La companyia espanyola té una xarxa de protecció prevista pel Govern d’Andorra, que formalment ha destinat un import màxim de 630.000 euros de subvenció, import que es reduirà en funció de l’ocupació real dels avions. La xifra caldrà sumar-la a l’aportació anual que ja realitza l’administració andorrana per a l’explotació de l’aeroport. La presència de la ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, a la sortida del vol i del cap de Govern a l’arribada il·lustra a la perfecció la transcendència que per a les relacions bilaterals té aquesta connexió. La col·laboració a tres bandes entre els governs espanyol, català i andorrà ha permès posar en marxa els vols comercials a l’aeroport de la Seu que, tot i les seves limitacions pel que fa a la mida dels avions que hi poden operar, són una excel·lent oportunitat per al sector turístic.