Editorial
Les obligacions de la taxa
Un cop entrat a tràmit parlamentari el projecte de llei de taxa turística, un dels debats se centra a saber si s’ha d’aplicar ja al juliol com planteja el Govern o fer cas a la demanda de la Unió Hotelera i ajornar-la fins al desembre del 2022
El plató de Diari TV, la televisió via internet del Diari d’Andorra, va ser escenari ahir de les reflexions del ministre Jordi Torres i del president de la Unió Hotelera, Jordi París, al voltant de la taxa turística o més pròpiament dit l’impost que s’aplicarà a les estades turístiques. El pagament d’un euro per nit en hotels, càmpings o apartaments turístics, ampliable fins a tres en funció de la categoria de l’establiment, no hauria de ser un factor dissuasiu per decidir pernoctar a Andorra. Si el visitant fos sensible a un impost inferior al preu d’un cafè el problema seria un altre i enllaçaria de ple amb el model turístic i de país. Forma part de la lògica que la Cambra de Comerç o que el sector reivindiquin mesures per allargar-ne l’inici d’aplicació o reduir l’import en els mesos de menys activitat, però les finances de l’administració no estan en aquests moments per ajornar noves vies de finançament. La vocació finalista de l’impost és relativa perquè la recaptació obtinguda servirà per fer front a inversions imprescindibles i necessàries que, amb o sense, s’han de realitzar igualment. La covid-19 ha exigit un important esforç pressupostari l’exercici 2020 i aquest 2021 i requerirà encara molts recursos al llarg de l’any vinent. Un impost fàcil d’administrar i que no augmentarà la càrrega fiscal dels ciutadans pot alleugerir el desequilibri financer de l’Estat. Per tant, si tècnicament és possible implementar-lo de cara al juliol, no cal esperar al desembre. El treball al voltant de la taxa ha servit per estrènyer el contacte amb el sector turístic i per obrir la porta a la implicació dels privats al consell d’administració d’Andorra Turisme, que ja es va concebre inicialment com a empresa mixta, una participació que n’enriquirà i en professionalitzarà la visió. Però el cobrament tributari al turista, que figurarà explícitament a la factura, també ens obliga a ser especialment curosos amb allò que oferim, amb la qualitat dels serveis que prestem i com busquem i mesurem la satisfacció del visitant durant la seva estada al país.