Editorial

Transport a demanda

La mobilitat torna a ser una preocupació ciutadana de primer ordre: cues, falta d’aparcament i transport públic deficient són algunes de les problemàtiques citades. Reforçar l’alternativa al vehicle privat ha de ser la solució

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El darrer Observatori, fet públic fa pocs dies, constata l’augment d’una preocupació que no és nova però que ha tornat a escalar posicions davant d’altres problemàtiques perquè Andorra no ha acabat de trobar mai la solució a les deficiències de la mobilitat interna. La qüestió és que no hi ha una alternativa amb prou potencial per deixar el vehicle privat aparcat a casa i que aquesta dependència del cotxe particular és especialment problemàtica en jornades de forta afluència turística, atès que la majoria de visitants també arriben i es mouen dins del país en el seu propi automòbil. No hi ha més alternativa que el transport públic per treure cotxes de les carreteres però la ciutadania troba que les freqüències encara no són prou atractives i, a més, s’afegeix la problemàtica dels ciutadans que viuen en nuclis no connectats amb el transport interurbà. Seria injust no recalcar que s’han fet passos endavant i un de prou significatiu ha estat l’abaratiment considerable de l’abonament mensual, fixant una tarifa unitària de 30 euros. Els comuns també s’han posat a treballar i els transports públics parroquials s’estan estenent, amb una fórmula que ha guanyat adeptes, la del transport a demanda. El darrer comú a sumar-s’hi ha estat el d’Encamp, que ha convocat un concurs per dur a terme una prova pilot que hauria d’arrencar a mitjan febrer i desenvolupar-se fins a final d’any. Es tracta d’una alternativa que vol vèncer la problemàtica de fixar freqüències fixes en zones poc poblades i, per tant, que acabarien fent el servei deficitari i que ja estan duent a terme corporacions com Canillo o Escaldes. Aquests serveis han de permetre la mobilitat interna a la parròquia però també han de funcionar com a nexe d’unió amb el transport interurbà per tal que un veí de Vila, a Encamp, pugui arribar fins a la capital sense necessitat d’agafar el cotxe i en un viatge que no s’eternitzi. Només un servei de transport públic prou atractiu pot ajudar a descongestionar les carreteres i, per tant, contribuir a una mobilitat més sostenible.

tracking