Editorial

Retorn a l'escola

Facilitar que les refugiades ucraïneses puguin treballar i el retorn a les aules dels menors és bàsic per garantir que visquin l’estada a Andorra, condicionada per la incertesa al seu país, amb la màxima normalitat possible

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Fa tot just un mes anaven a l’escola a Ucraïna i avui ho fan a Andorra. Han hagut de creuar mig Europa acompanyats de les seves mares i germans per buscar una nova llar lluny de la guerra. Són una petita part dels 1,5 milions de menors refugiats, segons els càlculs de l’Unicef, que han fugit des de l’inici de la invasió russa el 24 de febrer passat. Han deixat a Ucraïna els seus pares i germans grans que o bé estan al front o en segona línia o es preparen per entrar en combat. Els nens i adolescents han de ser una de les prioritats del procés d’acollida de les famílies que busquen refugi. L’escolarització és imprescindible per recuperar una mínima normalitat amb el retorn a les rutines i permetre la sociabilització dels infants des d’un primer moment. La resposta del ministeri d’Educació ha estat prou ràpida per assegurar que vint infants ja anessin ahir a l’escola i que sis més comencin avui mateix. I ho faran en centres dels tres sistemes educatius que s’han posat a disposició per donar resposta a aquesta emergència humanitària i els menjadors dels quals assumiran les quotes dels dinars. El ministeri no tan sols ha agilitzat els tràmits, sinó que ha dut a terme un procés d’acompanyament per afavorir la tria per part de les famílies. La gran dificultat en aquest cas és la barrera idiomàtica. Les escoles han hagut d’activar el protocol d’acollida dels alumnes que arriben a mig curs però en aquest cas no sempre hi ha una llengua franca que permeti la comunicació tot i el caràcter multilingüe de l’ensenyament a Andorra. Si és molt important que no aturin el procés d’aprenentatge caldrà estar molt pendents del vessant emocional. El personal docent, especialment els tutors, i l’auxiliar dels centres escolars hauran de fer un esforç suplementari per afavorir una correcta adaptació i detectar qualsevol seqüela psicològica a causa del drama viscut. L’ensenyament, en un país amb un flux constant d’immigrats, disposa d’eines, coneixement i experiència per facilitar la integració d’uns nens que han hagut d’afrontar una situació límit.

tracking