Editorial
L'hotel de l'heliport
L’heliport nacional s’allunya cada cop més. Tampoc sembla que aquest Govern estigui en disposició de desllorigar un projecte després que en el concurs l’únic grup interessat s’hagi despenjat amb un complex hoteler al bell mig de les pistes
El setembre del 2011 el llavors cap de Govern, Toni Martí, compareixia per presentar el full de ruta de Demòcrates per Andorra que marcaria no tan sols aquell mandat que tot just s’iniciava, sinó també el següent. Hi va anunciar, entre d’altres, una retallada del salari dels funcionaris, l’obertura de les residències passives, l’IRPF, els convenis de no doble imposició, el casino i l’heliport. Poc podia imaginar el Govern de DA que de totes les accions, la majoria controvertides, onze anys després quedaria pendent una de les que d’entrada es consideraven menys complexes: l’heliport. El projecte es va convertir ràpidament en una pedra a la sabata. La concessió al Patapou va topar amb l’oposició ferotge dels veïns de la zona residencial propera al Sant Ermengol. El Govern no tan sols es va fer enrere sinó que va haver d’indemnitzar les dues empreses adjudicatàries. L’èxit de la protesta antiheliport va donar ales als detractors cada cop que s’apuntava una nova ubicació i va emporuguir el Govern i els comuns, temerosos del rebuig dels col·lectius de veïns. Des de Jordi Alcobé, impulsor inicial, el dossier ha passat de ministre en ministre fins a l’actual, Jordi Gallardo, que semblava en disposició de dur-lo finalment a terme. Un fet fonamentava l’esperança. Per primera vegada un comú agafava la iniciativa i proposava una ubicació en terreny públic. La Caubella, precisament per la llunyania del centre del país, minimitza les molèsties i permet la connexió ràpida amb la Massana o amb Andorra la Vella si acaba unint-se via el telefèric de Carroi. Les dificultats, però, han sorgit de nou en el concurs ja no tan sols perquè només hi hagi optat una empresa, sinó perquè la proposta inclogui un complex hoteler just al costat, un element que no té res a veure amb el plec de bases inicial. Més enllà de l’encaix jurídic de la proposta, en anàlisi per part del Govern, sembla complicat de defensar que s’autoritzi un hotel en plenes pistes d’esquí sense un procés de concurrència com a torna per a l’explotació d’un heliport.