Editorial

Transport gratuït i fiable

La gran aposta per la mobilitat sostenible és el transport gratuït per a tota la població d’Andorra. L’èxit de la mesura dependrà de la fiabilitat del servei i que els ciutadans canviïn d’hàbit tot deixant el vehicle a casa per passar-se al bus

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El servei de clipol ha passat aquesta legislatura de tenir un preu desorbitat a la gratuïtat. L’aposta del Govern per un model de transport col·lectiu sostenible a preu baix s’ha concretat en dues fases. El mes de setembre van entrar en vigor les noves tarifes, que van tenir com a mesura estrella l’abonament de 30 euros mensuals i viatges il·limitats. Aquella mesura es va finançar a través de l’anomenat fons verd, capitalitzat amb els ingressos extra obtinguts amb la nova taxa sobre els hidrocarburs. L’1 de juliol, just deu mesos després, s’activa la gratuïtat per als ciutadans del país, una mesura en què convergeixen tres objectius del Govern: la millora del trànsit, la reducció de les emissions i la millora del poder adquisitiu. Més enllà de la gratuïtat, a la roda de premsa celebrada ahir pel ministeri d’Economia es van revelar els dubtes sobre el funcionament. El Govern ha optat per una fórmula, pensant sobretot en l’usuari, que permet obtenir l’abonament des de demà mateix amb la mínima gestió. Així, es podrà obtenir digitalment a través de l’app MOU_T_B o físicament a l’Estació d’Autobusos, amb validesa fins al 30 de desembre, que és quan finalitza el període de prova. A efectes de facturació amb el concessionari, el Govern pagarà per aquells mesos que se n’hagi fet ús. El nou model de transport públic s’enfronta a una incògnita, la resposta dels ciutadans. Si d’entrada es pot preveure un increment del nombre d’usuaris, caldrà fer una anàlisi fina de quines línies augmenten més i en quines franges per poder dur a terme una correcta planificació del servei. “Entenem que el que fidelitza més que la gratuïtat és la fiabilitat.” La frase, del secretari d’Estat Èric Bartolomé, il·lustra a la perfecció que el canvi cultural que comporta deixar el cotxe a casa no serà viable si el clipol no és puntual i passa amb la suficient freqüència. Si el servei és fiable i cobreix les necessitats i expectatives, la pilota passarà a la teulada de tots aquells que, emparant-se en els retards, s’han resistit a apostar pel transport col·lectiu.

tracking