Editorial

Viatjar en bus ja és gratis

Usar el transport públic no tindrà cap cost per a l’usuari almenys fins al 31 de desembre. Un període que servirà per testar si aquesta mesura contribueix a incrementar els viatgers i, de retruc, millorar la mobilitat.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El que succeeixi el primer dia d’una iniciativa que ha de durar sis mesos no ha de servir per extreure conclusions, i més si és divendres i 1 de juliol. Les impressions recollides pel Diari de xofers i viatgers habituals del transport públic aquest divendres passat, dia en què arrencava la gratuïtat del servei, es resumien que no havien percebut un augment de passatgers, que havia estat un dia més. Com dèiem, les valoracions són prematures, però les qüestions plantejades per aquestes persones que coneixen prou bé el servei sí que concentren els grans dubtes que planen sobre una iniciativa que pretén que el transport públic guanyi viatgers i que hi hagi menys vehicles privats a les carreteres. Essencialment, l’interrogant és si la gratuïtat vencerà inconvenients com ara les limitacions de les freqüències i horaris o la cobertura de les línies. El secretari d’Estat d’Economia, Eric Bartolomé, va defensar fa uns dies al debat de Diari TV sobre la qüestió que s’ha de seguir treballant en millores per fer del bus una alternativa potent al cotxe però que hi ha una bossa de persones que, pel lloc on viuen i on treballen i els horaris de feina, en són potencials usuaris i que aquest és un públic a captar amb la gratuïtat. Les dades dels abonaments distribuïts constaten que ja s’han atret bastants més persones que les que van adquirir el tiquet mensual els mesos anteriors. Concretament, un 68% més. Però tampoc no es poden extreure conclusions definitives de les dades perquè s’ha de veure si tramitar l’abonament significa convertir-se en viatger més o menys habitual. En definitiva, malgrat l’avantatge que suposa no haver de pagar, i més en un context com l’actual amb el carburant pels núvols, l’administració ha de ser conscient que la gratuïtat no soluciona tots els problemes del servei. Ara bé, als qui no poden adduir que treballen fins a les deu de la nit o que viuen a la Cortinada, tampoc els queden excuses per seguir usant el cotxe a tota hora. Però serà els propers mesos que es recolliran les dades suficients per avaluar l’impacte de la mesura.

tracking