Editorial
El vehicle elèctric, engega?
El Govern demòcrata, tant en solitari com en coalició, s’ha caracteritzat per fer polítiques a favor del medi ambient i contra el canvi climàtic. Amb aquest esperit va néixer l’any 2014 el pla Engega per fomentar l’ús del vehicle elèctric
El Govern de Demòcrates per Andorra, abans en solitari i ara en coalició, si en alguna cosa ha destacat és a fer èmfasi en les polítiques a favor del medi ambient i en la lluita contra el canvi climàtic i l’escalfament global. En un país com Andorra, on la indústria gairebé és inexistent, un dels principals generadors de contaminació són els vehicles particulars. El Principat, per la quantitat d’habitants que té, compta amb un parc automobilístic relativament gran –era de 91.365 unitats l’any 2020– i la majoria d’automòbils estan propulsats per gasolina i gasoil. L’any 2014 el Govern demòcrata va decidir posar en marxa el pla Engega, amb una aposta ferma per la mobilitat elèctrica amb la voluntat que Andorra es convertís en un país on en un termini raonable de temps la majoria del transport estigui alimentat per aquesta energia. Gairebé vuit anys després de la posada en marxa del pla Engega, que tenia com a objectiu subvencionar la compra de vehicles elèctrics i a la mateixa vegada ajudar a modernitzar el parc andorrà subvencionant el desballestament d’automòbils altament contaminants si s’acompanyaven de la compra de noves unitats sostenibles, són 1.419 les unitats que s’han matriculat aprofitant aquestes ajudes. És a dir, gairebé uns 175 vehicles elèctrics o híbrids cada any. Quant als vehicles desballestats aprofitant els ajuts del programa Engega, són només 752 els que s’han eliminat del parc automobilístic del Principat. Vuit anys després de l’estrena del pla, una aposta que exercici rere exercici el Govern ha prorrogat, s’hauria d’analitzar si les xifres de vehicles matriculats aconseguides són les esperades i si s’aconseguirà arribar a una mobilitat el cent per cent elèctrica. Aquests tipus de vehicles s’han criticat a Andorra sempre des de dos vessants. Un, l’alt preu. L’altre, la dificultat per fer llargues distàncies sense proveir-se i, especialment, la inexistència d’una xarxa de recàrrega a les principals carreteres foranes. A hores d’ara no se sap si el vehicle elèctric engega a Andorra o no.