Editorial
Un mes de bus gratuït
L’1 de juliol passat va posar-se en marxa la prova pilot que ha fet gratuït el transport públic per a tots els ciutadans. La mesura ajuda a incrementar-ne l’ús però també ho faran millors horaris, i més freqüències i destinacions
Dilluns es va complir un mes amb l’abonament del transport públic gratuït per als residents al Principat en funcionament. Segons les dades que ahir va fer públiques el Govern, el primer mes de funcionament de l’abonament gratuït per a les línies de transport nacional d’autobusos s’ha tancat amb 17.630 passis entregats, 3.490 (el 19,7%) dels quals lliurats per via digital a través de l’aplicació MOU_T_B i 14.140 (el 80,3%) per canal presencial, és a dir, recollits a l’Estació Nacional d’Autobusos. Del total d’abonaments entregats, s’han activat 11.696, molt per sobre dels 2.182 del mes de juny. Una mesura que aquest mes de juliol ha tingut un cost per al Govern de 350.000 euros, xifra que haurà d’abonar a les companyies. El bus gratuït és una prova pilot que s’allargarà fins al 31 de desembre d’enguany i que, com va recordar ahir l’executiu, té com a voluntat promoure l’ús del transport públic, lluitar contra el canvi climàtic i ajudar a augmentar el poder adquisitiu de la ciutadania després de la pandèmia i l’increment de preus. Cal recordar que l’abonament mensual gratuït, que inclou viatges il·limitats arreu del país, s’ofereix a tots els residents d’entre tres i 64 anys que no disposin ja d’un altre de subvencionat, com ara el Bus Jove o la Targeta Blava. Una primera ullada a les xifres deixa en evidència que la gratuïtat del bus ha servit per incrementar el nombre d’usuaris del transport públic, tot i que no se sap si l’augment ha provocat un percentatge similar de pujada del nombre de viatges. Tot i això, tal com va dir al Diari el secretari d’Estat d’Economia, Eric Bartolomé, caldrà esperar al setembre per saber quina és la resposta de la ciutadania a la iniciativa deixant passar els dos mesos d’estiu caracteritzats per la reducció de l’activitat interior. I de moment, el transport públic a Andorra manté les carències que el caracteritzen en el cas de les freqüències, els horaris i les destinacions. Fer el transport públic gratuït ajuda en el seu ús, però més ho farà si s’adapta a les necessitats de la ciutadania.