Editorial

Solució viària a la Massana

Els canvis del Govern en el projecte inicial del vial de la Massana permeten tirar endavant la infraestructura amb un cost econòmicament viable i resoldre el col·lapse viari que viu la parròquia cada dia.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern ha previst diverses partides pressupostàries per construir el desviament de la Massana. En total, 19,2 milions repartits en plurianuals fins al 2026. La infraestructura ha de permetre esquivar el centre del poble per aquells que provenen o es dirigeixen a Pal i Arinsal o a Ordino, i així evitar les retencions habituals a la parròquia, que són un malson diari per als residents de la zona. El projecte inicial, del qual fa anys que es parla però que fins ara no s’havia tirat endavant, sortia de la rotonda del túnel dels Dos Valira i s’encarrilava paral·lelament a la carretera actual fins a l’alçada d’on ara hi ha el Món Bohemi, on trencava a l’esquerra per anar direcció Pal i Arinsal, i a la dreta per anar en direcció Ordino. El replantejament del Govern obvia el primer tram del projecte –i el més car– i enllaça la CG3 amb el desviament a l’altura de la gasolinera que hi ha just abans d’entrar a la parròquia. Això permet estalviar uns 40 milions respecte del projecte inicial i fa que l’obra sigui viable econòmicament parlant. El vial reduirà considerablement el nombre de vehicles que passaran pel mig de la parròquia, així com el temps dels desplaçaments i les emissions contaminants. El Govern està decidit a tirar endavant la nova carretera i ja ha començat a parlar amb els propietaris dels terrenys per fer efectives les cessions. Si tot va bé, la segona meitat de l’any vinent les obres començaran a adjudicar-se per trams.

L’actual problemàtica a la xarxa viària del país és inqüestionable i és especialment complicat el pas per la Massana. El creixement de les parròquies de les valls del nord ha provocat que les cues ja no siguin provocades únicament pels esquiadors, sinó que les retencions són diàries i afecten tot l’any els residents del país, especialment a primera hora del matí i a mitja tarda. La notícia, com era d’esperar, ha acontentat els veïns de la Massana i Ordino però no tant als de Sant Julià, que reclamen que s’acabi el desviament lauredià. Sens dubte l’entrada al país ha estat un dels punts més conflictius de la xarxa viària i segueix protagonitzant col·lapses en dies de gran afluència turística, si bé també és cert que el doble carril tant de pujada com de baixada que s’hi va fer ha donat molta més fluïdesa al trànsit. Totes dues infraestructures són necessàries per al país però econòmicament és impossible tirar les dues endavant al mateix temps. Rebaixat part del problema de Sant Julià, el Govern aposta ara per donar solució a un maldecap diari per a tots els residents de les valls del nord.

tracking