Editorial

Apostar pel català

L’increment de queixes en relació amb l’incompliment de la utilització de l’idioma oficial és molt notable en relació amb anys anteriors. Política Lingüística ho atribueix a una major conscienciació que hem de seguir treballant.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El departament de Política Lingüística va registrar l’any passat 88 queixes en relació amb incompliments sobre la utilització de l’idioma oficial. La xifra és força més elevada que la que es va comptabilitzar l’any anterior, quan n’hi va haver 34. En els tres primers mesos de l’any, ja se n’han registrat una vintena, cosa que fa pensar que enguany la tendència a l’alça es mantindrà. Els motius segueixen sent majoritàriament els mateixos i tenen relació amb la publicitat i els rètols dels establiments, l’idioma en què estan escrites les cartes de bars i restaurants i la falta d’atenció al públic en l’idioma oficial. Això provoca que les empreses que més incompleixen la normativa sobre l’ús del català pertanyin sobretot al sector serveis, especialment comerços i restaurants. Aquest fet no és d’estranyar ja que acostumen a ser sectors amb manca de treballadors que acaben contractant gent d’altres països que probablement no coneixen l’idioma. La problemàtica per la davallada de l’ús del català no és nova. Fa anys que l’idioma oficial pateix davant, sobretot, de l’espanyol, que té un nombre de parlants a tot el món infinitament superior als de la llengua pròpia d’Andorra. El resultat és que el castellà ha estat suficient per poder treballar al país i el francès en el cas del Pas de la Casa. El fenomen és difícil de revertir malgrat que això no vol dir que s’hagi de caure en el conformisme. Des de política lingüística, de fet, es fa una valoració positiva de l’increment de queixes, entenen que això es deu a una major sensibilització de la ciutadania. Aquest sentiment s’ha de desplaçar també cap als treballadors nouvinguts, per als quals el català hauria de ser una eina essencial per aconseguir una millora professional. Però sobretot s’hi han d’involucrar també els empresaris, que són els que han de veure com un plus però també com una necessitat que els seus empleats coneguin el català i el parlin i que, per tant, facilitin i els animin a formar-se en aquest àmbit. El departament de Política Lingüística fa anys que és conscient de la problemàtica i per això ha apostat per campanyes de sensibilització, però també per un increment de l’oferta formativa, per adaptar-se a les necessitats i als horaris de treballadors i empresaris i facilitar així que tots dos apostin per la llengua oficial. És important que tots siguem conscients de la importància de cuidar la nostra llengua. Segur que si pensem en altres països, difícilment ens podrem imaginar un ciutadà de França no podent ser atès en francès al seu país o un ciutadà britànic no podent ser atès en anglès al seu país.

tracking