Editorial
El futur del circ
El Cirque du Soleil va ser una de les grans apostes en l’estratègia turística del primer Govern Martí. Deu edicions després –només es va aturar per la pandèmia– l’executiu haurà de decidir si vol allargar el contracte o canviar de rumb
El 2013 el Cirque du Soleil va aterrar a Andorra amb una fórmula inèdita a Europa. El Govern es va inspirar en l’espectacle gratuït que la companyia canadenca realitzava als vespres a Mont-real, ciutat on té els quarters generals, i va plantejar la possibilitat d’adaptar-lo aquí. Per als mateixos responsables del Cirque, una marca de prestigi internacional, Scalada, nom d’aquell primer muntatge, també va representar un canvi de model de negoci i de paradigma. Si fins llavors la comercialització internacional s’havia basat en la venda d’entrades per a muntatges que giraven per ciutats molt habitades, el concepte canviava radicalment a Andorra. Era l’Estat qui finançava a través d’Andorra Turisme un xou inèdit i exclusiu que s’oferia majoritàriament de forma gratuïta i de peu amb l’objectiu que actués com a punt d’atracció de turistes. Malgrat els recels i les crítiques que la fórmula va suscitar, centrats en el cost per a les arques públiques, deu edicions després el xou anual de circ s’ha convertit en un tret identificador del juliol andorrà. Fins i tot formacions polítiques molt crítiques amb l’acord, entre les quals els liberals, van acabar resignant-se davant els resultats obtinguts i la bona acollida del sector turístic. Andorra Turisme ha anat adaptant el format, fins al punt que aquest 2023 totes les localitats seran de seient i de pagament, fet que permet generar més ingressos. El nou Govern es trobarà en una cruïlla. El contracte amb l’empresa quebequesa s’esgota aquest any i s’haurà de decidir si es renova i com o no. L’espectacle, que l’edició passada va estar per sota de les expectatives artístiques, i el concepte mostren símptomes d’esgotament. No obstant això, les xifres continuen sent molt bones i no és evident trobar una alternativa original, d’èxit, de prestigi, amb capacitat d’atracció i adreçada a un públic familiar sense caure en els festivals musicals que proliferen com a bolets en la majoria de destinacions turístiques. Per tant, si no hi ha cap alternativa millor, llarga vida al circ.