Editorial
Rècord turístic
Quasi tres milions de visitants i 5,5 milions de pernoctacions són les principals xifres del balanç de la temporada d’hivern, uns resultats de rècord que posen en relleu la capacitat d’atracció d’Andorra i l’allargament de les estades
Andorra Turisme va fer balanç ahir de la campanya d’hivern passada i no va dubtar a qualificar-la com la millor de la història. Les xifres no enganyen. Els 5,5 milions de pernoctacions representen un nou rècord. Només cal comparar-ho amb la temporada 2021-2022 per posar-ho en valor. Els 5,5 milions de nits representen un increment del 27%. Tant o més important que això és la confirmació d’un canvi de tendència ja apuntat la temporada passada. Si històricament la xifra d’excursionistes –visitants que no passaven nit– era més elevada que no pas la de turistes –els que es queden més d’un dia–, això s’ha capgirat. A la balança cada cop pesen més els turistes, amb un ticket mitjà més elevat que allarga l’estada per gaudir de la neu, les compres o altres activitats i serveis, en detriment d’aquells que fan una visita llampec d’unes hores atrets pel diferencial de preus o per l’esquí. Els excel·lents números de Caldea, que no tan sols ha tancat l’hivern amb un increment del 32%, sinó que també ha vist com creixia la despesa mitjana per client, avalen aquest comportament. No disposem d’una dada prou important com seria la riquesa generada pel turisme del desembre al març, però podem estar segurs que les dades del PIB del primer trimestres reflectiran aquest creixement. Andorra ha aconseguit la darrera dècada una cosa tan difícil com és reposicionar-se com una destinació d’interès més enllà dels avantatges purament impositius. L’esforç general d’inversió en equipaments turístics, el salt en la qualitat dels serveis, de diversificació de l’oferta amb nous atractius i de promoció exterior es visibilitzen d’una manera clara. Ens hem cansat de sentir la frase “Andorra està de moda”. I és veritat, però encara és més difícil mantenir-se que arribar-hi. Apostar per la millora contínua i per l’experiència del visitant en tots els àmbits –mobilitat, lleure, restauració, hoteleria...– és bàsic, com també establir un sostre de visitants o minimitzar els efectes col·laterals de la gentrificació sobre el gruix de la població.