Editorial
Acabar amb el roaming
Per què els ciutadans andorrans no poden viatjar com la resta d’europeus sense haver de pagar costos excessius? El Govern s’aferra a mantenir el roaming que ha esdevingut una relíquia del passat i que perjudica la marca Andorra
En la negociació amb la Unió Europea el Govern ha fixat com una de les prioritats el manteniment de l’statu quo de les telecomunicacions. La continuïtat del roaming i del monopoli són els principals pilars de la proposta defensada davant la Comissió Europea que, amb una visió totalment oposada, ha fet bandera en els darrers anys de la liberalització d’aquest sector i del que s’ha batejat com el roaming like at home, que permet als ciutadans europeus circular pel continent sense cap sobrecost. Des del punt de vista de la itinerància, Andorra ha quedat com una illa enmig de dos països amb una competència ferotge en matèria de comunicacions; situació que propicia unes tarifes molt ajustades. El roaming ha significat històricament una important font d’ingressos per Andorra Telecom i l’Estat, i ha compensat d’altres serveis oferts clarament deficitaris. Però el sobrecost extraordinari aplicat als clients d’operadores estrangeres a Andorra ha penalitzat els visitants, la imatge i la proposta de valor del país i els nostres propis ciutadans. Si l’oferta de l’operadora pública en telefonia i dades mòbils a nivell intern ja està molt per sota els estàndards, esdevé prohibitiva quan es creua la frontera. El Govern ha anat aigualint la seva pròpia posició davant la UE, conscient de les dificultats perquè prosperi. Ara ha rebaixat de deu anys a set el manteniment del roaming, període que hauria de servir per buscar nous ingressos per substituir el lucratiu negoci. Andorra Telecom va iniciar fa vuit anys el procés de diversificació de la companyia. Més enllà de les plusvàlues obtingudes amb la venda de les accions de MásMóvil o d’Avatel no ha estat capaç de generar noves vies de negoci amb ingressos recurrents. Potser ha arribat el moment de pensar més en la ciutadania, en els nostres visitants i en el desenvolupament de l’economia digital i renunciar a una via d’ingressos desfasada que només fa que maquillar la gestió d’una operadora que, tot i el monopoli, no aconsegueix rendibilitzar el seu model de negoci.