Editorial
1+4 anys de bus gratuït
El que va començar com una mesura orientada per a la mobilitat sostenible, però sobretot per reduir l’impacte de la inflació -la gratuïtat del transport públic- ha esdevingut permanent, com a mínim fins a final de la legislatura
El Govern destina actualment 7 milions anuals al transport públic de passatgers i ja ha anunciat que la gratuïtat s’allargarà fins a finals de la legislatura, elevant l’import global fins al voltant de 28 milions d’euros. Des de l’executiu s’ha prioritzat l’autobús com a via de solució als problemes de trànsit i de reducció de les emissions de CO2 esmerçant-hi molts recursos. Només en funció dels resultats es pot catalogar la xifra com a alta o baixa. En la presentació realitzada ahir pel Govern es va fer balanç del primer any d’aplicació de la gratuïtat del servei. El servei registra al voltant de sis milions de viatges a l’any, el que representa una subvenció pública de poc més d’un euro per trajecte. Respecte a l’evolució des que no s’ha de pagar pel servei, ha augmentat un 70% el nombre de viatges diaris, fins a situar-se en els 16.200, i s’ha reduït en 4.000 els trajectes diaris en vehicle particular, el que equival a una reducció de les emissions de 1.500 tones de CO2. És, per tant, també, una fórmula que redueix la dependència respecte als combustibles fòssils i que, per tant, redueix la dependència energètica. Des de l’administració general s’ha posat èmfasi en la voluntat de donar suport a les famílies en un moment de crisi i encariment dels preus, que ha portat a convertir en permanent una mesura concebuda inicialment com a provisional. El transport públic, tot i la coordinació amb les linies parroquials dels comuns, continua, però, sent insuficient; apostar-hi va molt més enllà d’abocar-hi diners per fer-lo gratuït. Té a veure, per exemple, amb la millora de la connexió o la reducció de tarifes amb la línia de la Seu d’Urgell, amb l’ampliació d’horaris al vespre, amb la potenciació del bus nocturn, especialment a l’estiu, amb l’ampliació de vehicles en moments punta amb el monitoratge en temps reals dels horaris d’arribada... L’enquesta que ha llançat el Govern ha de servir per veure realment les necessitats i neguits dels usuaris que potser estarien disposats a pagar una xifra raonable si el servei ha de ser més complet.