Editorial

El 'tax free' i l'IGI

El Govern treballa amb una aplicació per facilitar que la gent que fa el ‘tax free’ pagui l’IGI amb la voluntat de protegir el comerç intern. La situació del sector, però, és molt més complexe i mereix una reflexió profunda per poder-se reinventar.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El debat sobre el tax free ve de lluny i es va intensificar fa un temps amb l’obertura d’un gran supermercat a la Seu que va provocar que molts dels residents del país decidissin fer la compra gran de la setmana fora de les fronteres. En aquell moment, especialment delicat perquè el país es trobava immers en la crisi del coronavirus, l’exministre de Finances, Eric Jover, va anunciar que es farien més controls a la duana per garantir que es complís la normativa. En concret, la llei diu que s’ha de declarar qualsevol mercaderia que els viatgers del país entrin a Andorra superior als 900 euros o, en cas que s’hagi aplicat el tax free, de 300 euros. Per les xifres registrades per l’Agència Tributària Espanyola en relació amb els diners retornats en concepte de tax free als residents andorrans, però, no sembla que els controls hagin donat fruit. Ara, l’executiu treballa en la creació d’una aplicació que faciliti la declaració de l’IGI en aquests casos amb la voluntat que s’incrementi el nombre de persones que compleixen amb la llei. Més enllà de la voluntat d’evitar el frau i d’augmentar la recaptació tributària, l’objectiu principal, segons va indicar l’actual ministre de Finances, Ramon Lladós, és protegir l’economia interna i garantir que els comerços juguen amb igualtat de condicions. La iniciativa és positiva, ja que tot el que sigui informar, fer pedagogia i facilitar que es compleixi amb la norma vigent s’ha de veure com un pas endavant. La situació del comerç al país, però, necessita una reflexió molt més profunda que la lluita per aconseguir que la gent que fa el tax free compleixi amb l’obligació de tributar l’IGI. El sector ha deixat de ser atractiu tant per als turistes com per als residents per múltiples factors. Les grans empreses, els preus ajustats i les compres per internet han provocat que la competència sigui molt exigent. Al Principat, a més, l’elevat preu dels locals posa en situacions complicades els comerciants. No és un problema de fàcil solució, però cal reinventar-se per continuar sent competitius.

tracking