Editorial
Reduir els interins a l'escola
El ministeri d’Educació ha recorregut tradicionalment a la figura de l’eventual per cobrir un gros significatiu de les places de docent. Després que aquest any es consolidessin les places dels equips directius ara és el torn dels interins
La maquinària escolar s’ha tornat a posar en marxa. Un total d’11.300 alumnes dels quatre sistemes d’ensenyament –el darrer a sumar-s’hi ha estat el britànic– van trepitjar de nou les aules entre dilluns i dimarts. L’inici de curs s’ha produït sense grans novetats més enllà dels canvis en els equips de gestió de bona parts dels centres de l’Escola andorrana després de la convocatòria de places. El gros dels professionals que les van superar ja tenen experiència en la direcció o com a caps d’estudis, tot i que en bona part dels casos s’han incorporat en centres nous. Tampoc hi ha hagut grans novetats pel que fa al professorat. Un dels trets més característiques és l’elevat percentatge d’eventuals en el sistema públic andorrà. Un terç –300 de 900 docents– tenen un contracte temporal, un percentatge molt alt. El ministeri d’Educació ha recorregut tradicionalment a la figura de l’interí, que permet molta flexibilitat en l’assignació de places, d’acord amb necessitats canviats, i que permet cobrir temporalment vacants per baixes mèdiques perllongades, excedències o jubilació. les necessitats de gestió no justifiquen que un de cada tres docents estigui en una situació de precarietat laboral. Hi ha docents que porten anys treballant a les escoles sense cap perspectiva laboral més enllà d’encadenar contracte rere contracte, amb unes condicions econòmiques i socials molt inferiors a companys que fan una feina idèntica i limitats en la seva vida personal, per exemple, a no poder demanar un crèdit hipotecari. Els titulars del ministeri han manifestat el desig de reduir al màxim la xifra d’eventuals i treballar-hi conjuntament amb els representants del Sindicat de l’Ensenyament Públic per definir les condicions de les convocatòries públiques de places i el pes que poden tenir els mèrits acumulats. Aquesta ha de ser una de les prioritats de la legislatura per dotar d’estabilitat del professorat, donar valor al paper del docent, millorar la qualitat educativa i posar fi a greuges en aquest cos especial de l’administració.