Editorial
De l'IAEM al conservatori
Milers d’alumnes han passat per les aules d’aquell Institut Andorrà d’Estudis Musicals que es va crear el 1980, l’existència del qual ha estat la llavor de molts dels projectes i esdeveniments que s’han succeït des d’aleshores
Els docents que al llarg de les darreres quatre dècades han compartit els seus coneixements amb els alumnes a l’Institut de Música d’Andorra la Vella estan d’enhorabona. Com ho han d’estar el grup entusiasta de creadors que el 1980 van engegar-lo i els successius comuns, tant tècnics com equip polític, que han impulsat i donat suport a un projecte que ha sabut superar l’àmbit estrictament parroquial per convertir-se en l’escola oficial de música del país. El ministre d’Educació, Ladislau Baró, i el cònsol menor d’Andorra la Vella, Miquel Canturri, van presentar ahir en roda de premsa l’aprovació dels plans d’estudis corresponents al cicle bàsic elemental i mitjà, que suposa que els alumnes que finalitzin els estudis ja obtindran el títol oficial. El reconeixement, que ara inicia una fase encara més complicada com és l’homologació internacional, tanca un llarg treball conjunt entre el ministeri i la corporació per donar resposta a una demanda històrica dels pares, dels alumnes, dels professors i de la direcció de l’escola. L’institut de la Llacuna, que compta amb 25 professors i 400 alumnes, no alterarà el pla pedagògic que ja s’havia treballat per obtenir l’aval del Govern. De fet, les dues promocions que acabin els corresponents cicles aquest mateix curs –una vintena de músics– ja rebran el títol corresponent. La convalidació ha de tenir com a prioritats Espanya i França, punts de referència dels estudiants que vulguin continuar amb la formació. A l’horitzó més llunyà se situa la perspectiva que la formació superior, amb un títol equivalent a un grau universitari, també es pogués impartir a Andorra. Aquesta és una segona fase que exigiria un canvi de plantejament global, començant per la implicació de l’executiu reivindicada pel comú de la capital, atesa la dimensió nacional del centre pedagògic. El reconeixement ho és també a tots els músics que el darrer mig segle han sabut traslladar i transmetre la passió per la música als més joves i que han tingut una relació directa amb aquell IAEM, ara convertit en conservatori.