Editorial
Dades per prendre decisions
L’ACA s’ha convertit en el màxim referent en mobilitat. El seu informe anual reflecteix el compromís amb la sostenibilitat d’un organisme que tot i haver nascut com a agrupació de conductors vetlla per racionalitzar l’ús del cotxe
La recopilació i l’anàlisi de dades s’ha convertit en una eina essencial en la presa de decisions de les empreses i les administracions. La incorporació de la intel·ligència artificial a aquests processos representa un salt qualitatiu perquè no tan sols permet generar un gran volum d’informació i indicatius més qualitatius, sinó que en facilita el processament i la interpretació. I això és el que ha fet l’Automòbil Club en l’Informe de Mobilitat d’aquest any, en què s’ha posat en mans de l’empresa Camaleonic Analytics, fundada per dos emprenedors andorrans, per estudiar l’impacte i la dimensió del trànsit a partir de tres punts claus de la xarxa viària: el carrer de la Unió en la intersecció de Carlemany i Meritxell, la rotonda de la Comella i la rotonda de l’Olivera, la primera després de la frontera espanyola. De la prova pilot de tractament amb IA de les càmeres de l’agència de Mobilitat ha sortit un estudi, que sense ser exhaustiu i aportar dades de casuístiques molt concretes, ha extret conclusions interessants sobre l’elevat percentatge de vehicles que no fan ús dels intermitents (37%) o el nombre de vehicles (19%) aturats al pas de vianants sense que hi creui ningú. Però sense cap dubte les dues constatacions que no per imaginables tenen més transcendència són les relatives al pes del transport privat, que se situa pràcticament en el 99%, respecte al transport públic, i com en el 32% dels desplaçaments en vehicles particulars hi ha un únic ocupant, unes dades que evidencien a la perfecció la insostenibilitat del model de trànsit tant des del punt de vista de la mobilitat com des de la perspectiva mediambiental. L’ACA ha elaborat el treball i l’ha presentat a diversos representants del Govern. No cal ser gaire perspicaç per, amb les dades a la mà, adonar-se que la gratuïtat del bus no és un incentiu suficient per al canvi d’hàbits dels conductors i que si realment es vol invertir els termes calen altres polítiques i alternatives, però un cop l’analítica de dades ha fet la feina, la presa de decisions està en mans dels gestors.