Editorial

Tecnologia per aprendre?

La totalitat dels centres educatius han vetat l’ús dels telèfons mòbils dins de les aules després de l’experiència negativa que hi van comprovar. El problema no és de la tecnologia, que pot ajudar molt, sinó del mal ús que se’n fa.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Un grup de pares de la Massana han creat un grup a Telegram amb el nom Desconnect@ que pretén ser un espai de reflexió sobre l’ús dels mòbils i tauletes entre els més petits. La tecnologia sempre és benvinguda quan l’ús que se’n fa és bo i ajuda l’individu o el col·lectiu, però malauradament no sempre és així i acaba convertint-se en un aparell que permet utilitats no gens bones. La tecnologia ha de ser una eina d’ajuda i no un substitut, i els educadors són prou conscients que el mòbil acaba sent un aparell dins les aules que distreu i no ajuda a l’ensenyament. Actualment, hi ha una dependència excessiva de les tecnologies, fet que provoca una manca de llibertat dels infants i dels adolescents i que, a més, poden derivar en problemes de salut mental molt greus, i sobretot cal protegir els menors de l’ús prematur o inadequat d’aquests aparells. Les escoles ja han pres mesures per restringir l’ús del mòbil, però han d’anar acompanyades d’una feina des de casa en el bon ús de la tecnologia. La prohibició no és la solució, perquè la tecnologia hi és i avança. Per això és important conscienciar des del principi que no és bon dependre’n i que el seu ús ha de ser controlat per evitar una dependència que ja és un problema social. L’octubre del 2018 el col·legi Janer va enviar una circular a les famílies en què s’informava que quedava prohibida la utilització del telèfon mòbil i altres aparells electrònics (personals) en tot el recinte en horari lectiu. La decisió es va prendre per l’augment progressiu de l’ús inadequat del mòbil. A França està prohibit per llei per als menors de 15 anys, i a Andorra es va donar llibertat als centres. La majoria ha optat per la restricció i que els aparells quedin fora de les aules per ajudar a la concentració de l’alumnat. El que podia ser una ajuda com a eina de consulta –recordem l’aparició de les calculadores, que no sempre eren permeses– s’ha transformat en un obstacle, perquè se n’ha fet un mal ús. A Andorra Educació està fent una diagnosi sobre l’ús de les tecnologies a les aules dels centres.

tracking