Editorial
Recuperació del patrimoni
La recuperació per part de l’Estat de béns culturals que van haver de marxar del país per circumstàncies diverses és una bona notícia. també ho seria tenir un espai on poder exhibir aquest patrimoni cultural amb dignitat
El Govern va anunciar ahir que vol recuperar d’un particular dues escenes de les pintures murals de l’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella. Es tracta d’El bes de Judes i La flagel·lació, dues peces d’estil 1200 o croat –que es caracteritza per un tractament de les formes més humanitzat, expressiu i carregat de moviment, que representa una transició entre el romànic i el gòtic– i que formen part del conjunt d’escenes de les pintures murals de l’església. L’acord amb la propietat es materialitza en un contracte de promesa de compravenda, que es va signar dimarts i que té una validesa de sis mesos. Segons va explicar la ministra Mònica Bonell, el treball dels equips del ministeri de Cultura, Joventut i Esports, els informes tècnics i les negociacions han permès arribar a un acord per a l’adquisició de les dues pintures per 2,75 milions d’euros. Una xifra que és inferior a la darrera taxació, feta per un expert independent i que situava el valor econòmic de les peces en una forquilla de preus entre els 2,9 milions d’euros i els 3,5 milions d’euros. A l’anunci de la recuperació dels dos frescos hi va estar present el cap de Govern, Xavier Espot, que va destacar que “la recuperació de les pintures és de gran rellevància per a Andorra i una mostra fefaent del compromís del Govern amb el patrimoni cultural”, i va recordar que “el retorn de béns culturals que, en algun moment, van sortir del país és una acció necessària, perquè enforteix el nostre patrimoni i la nostra identitat cultural i, a més, és un mandat de la Llei del patrimoni cultural”. La recuperació d’una part del patrimoni nacional que va ser venut fa cent anys és una bona notícia per a la cultura al Principat. Ara falta saber on s’ubicaran els frescos. Bonell va dir ahir que “en aquests moments estem acabant de decidir quina ha de ser la seva ubicació definitiva. En qualsevol cas, les pintures han de situar-se en un lloc que en garanteixi la conservació i que, al mateix temps, permeti l’accés al públic”. I és que tan necessari és recuperar el patrimoni com exhibir-lo amb dignitat.