Foc i lloc

La marca verda

“Estem robant el futur dels nostres fills”

Creat:

Actualitzat:

És important el compromís de tots en la lluita contra el canvi climàtic, però les recents manifestacions dels joves d’arreu del món per demanar mesures per combatre l’escalfament global, han demostrat que la sostenibilitat forma part de l’ADN de les noves generacions. Greta Thunberg, jove activista de tan sols setze anys, ha tingut la capacitat de contribuir a crear un moviment mundial –Fridays For Future– que va començar l’agost del 2018, quan aquesta noia va decidir dedicar els divendres a protestar davant el parlament suec, pels incendis forestals patits en el seu país a conseqüència d’una onada de calor. La capacitat i tenacitat que ha tingut per mobilitzar la joventut mundial ha fet que sigui proposada per al Premi Nobel de la Pau, després de fer uns discursos a la Cimera del Clima, en què l’ONU ha apostat per una economia verda, i també en el Fòrum econòmic mundial, celebrat a Davos.

Els joves andorrans, inspirats en la iniciativa de Greta Thunberg, s’han implicat en un tema tan urgent com reduir les emissions de diòxid de carboni. Uns dos-cents escolars de segona ensenyança es van manifestar, el mes passat, per demanar més implicació en la lluita contra el canvi climàtic. Aquestes inquietuds no són noves i ja, l’any 2011, el Consell dels Joves proposava la instal·lació de panells solars, la promoció del cotxe elèctric i la reducció de les bosses de plàstic.

L’economia verda ha fet acte de presència en la nostra vida i orienta les inversions amb criteris mediambientals d’un segment de població jove amb poder adquisitiu. La publicitat cada cop més s’orienta al reciclatge i la sostenibilitat; fins i tot la banca parla de projectes que garanteixin el present sense comprometre el futur i els governs inclouen en les seves agendes l’economia sostenible. Ha transcorregut mig segle de la primera Cimera de la Terra de l’ONU, que va tractar qüestions mediambientals mundials, i de la fundació de Greenpeace, ONG que neix per protegir el medi ambient, canviar els comportaments i promoure la pau. Malgrat aquestes iniciatives, la degradació ambiental ha augmentat i és cabdal el paper de la ciutadania per obligar els governs a implicar-se en un canvi de model i no limitar-se a polítiques d’aparador. Mentrestant, els plàstics ja han entrat a la cadena alimentària...

tracking