Foc i lloc
Bons propòsits per al 2020
Mantenir el planetatambé és feina nostra
El canvi climàtic és una realitat que ens afecta i que gairebé ningú qüestiona. Només cal veure el temps d’aquest desembre, en què el fred no ha estat l’aliat natural de l’època de l’any. Aquesta dura realitat que se’ns ve a sobre ja ha estat considerada un atemptat als drets fonamentals de la persona en alguns països. Així ho ha deixat palès el Tribunal Suprem d’Holanda, que, a instància d’una ONG, obliga el govern a reduir els gasos d’efecte hivernacle per protegir els ciutadans de la degradació de l’entorn i perquè la lluita contra el canvi climàtic és un afer d’interès general. Aquesta experiència mostra la força de la pressió popular i avisa els governs que, en cas d’incomplir els compromisos internacionals, poden respondre davant de la justícia. Recordem el paper cabdal que va tenir la pressió ciutadana quan el Govern Forné va tancar l’antic forn incinerador, l’any 2002, pel perill que representava per a la salut pública. L’onada de protestes populars va influir en la decisió del comú de la capital de presentar una querella criminal contra els responsables de la contaminació originada pel forn. Segons el Banc Mundial, Andorra emetia 5,83 tones de CO2 per capita l’any 2014. Aquests valors relatius han millorat des de l’inici de la sèrie, l’any 1990, però encara superen els de França (4,67) i Espanya (5,03). De la comparació amb d’altres microestats, la informació queda limitada a Liechtenstein, que produeix tan sols 1,9 tones per habitant. A casa nostra, els valors més elevats es van donar l’any 2000, amb 8 tones per capita, però a la dècada que segueix al tancament de l’antic forn incinerador s’observa una reducció progressiva fins arribar als actuals, que es mantenen invariables els darrers anys. L’activitat turística és responsable d’una part important de les emissions i un dels impactes es deriva del transport. Segons l’Agència Europea del Medi Ambient, un cotxe produeix 104 grams de CO2 per passatger i quilòmetre recorregut, un autobús, 68, un camió, 158, i l’avió, que encapçala el rànquing, 285. S’imposa canviar les polítiques mediambientals i els hàbits de consum per reduir la petjada del carboni; cal optar per un model més sostenible, poc compatible amb la massificació turística i la creació d’infraestructures com l’aeroport de Grau Roig.