Foc i lloc
Millorar el transport públic
Vaig recordar que el transport públic és el quart pilar de l'Estat del Benestar, juntament amb l'habitatge, la sanitat i l'educació. A més, és l’eina que dóna accés a les oportunitats laborals, sense exclusió de la població que no té permís de conduir o que no disposa de vehicle propi.
Aleshores considerava que tot i que no es valorava prou, les millores adoptades anaven en línia d’aconseguir un transport públic eficient i que donés resposta a les necessitats dels ciutadans.
Durant uns mesos les disfuncions existents es varen anar solucionant, quedant alguns problemes residuals fruit que no sempre es pot donar cobertura a totes les necessitats.
Però tot i així, la meva valoració personal com a usuària habitual era molt bona. Puntualitat, cost, servei, que em convencien que la decisió de deixar el cotxe a casa era encertada.
Però va arribar el Covid i el transport públic també en va emmalaltir. Durant el confinament es va fer una reducció del servei totalment comprensible.
Però ara la situació ha canviat. Ens trobem amb una disminució dels aforaments, amb una disminució de les freqüències i amb línies que no ofereixen els mateixos trajectes que abans del confinament però amb la disjuntiva que els ciutadans no estem confinats sinó treballant.
I els usuaris habituals aleshores són els mateixos que el necessiten ara, però ara no poden accedir al bus perquè s’arriba ràpidament a l’aforament permès i els toca esperar el bus següent, que passa 20 minuts després, la qual cosa provoca que arribin tard a la feina o a l’escola.
Abans hi havia bus cada 15 minuts, ara cada 20. Abans hi havia el trajecte Arinsal fins a Andorra la Vella, ara el trajecte és Arinsal fins a la Massana, i han de fer enllaç amb l’L6 d’Ordino. Si a sobre li afegim que els aforaments es troben per sota, el problema està servit.
Vull destacar davant d’aquesta problemàtica diària la professionalitat dels xofers que han de bregar amb el descontentament dels usuaris que no poden accedir al bus.
Si volem fer d'aquesta forma de mobilitat sostenible una autèntica alternativa al vehicle privat per als desplaçaments quotidians, el govern ha de tornar a recuperar el funcionament i les freqüències que hi havia abans de la pandèmia.