La tribuna

Gestió del trànsit a l'hivern: coordinació, transparència i responsabilitat

Creat:

Actualitzat:

Ja ha arribat l’hivern al Principat. Porta en el seu equipatge el fred i la neu que acontenta esquiadors, professionals de l’hostaleria, del comerç i dels esports d’hivern. Però també sol portar la seva part de queixes de certs sectors afectats per la duresa d’un clima al qual s’ha de fer cara de forma responsable. Des de l’inici del període d’hivern, les autoritats fran- ceses han pres decisions proporcionades, justificades per les condicions de trànsit, particularment deteriorades.

Per restablir la veritat, és important assenyalar que l’accés a Andorra en cap moment des de l’inici de la temporada d’hivern s’ha tancat a la circulació. Si bé s’ha restringit la de vehicles pesants de tonatge superior a 19 tones, els serveis tècnics francesos han informat els seus homòlegs andorrans de les restriccions previstes per a aquests vehicles, fet que permet als professionals del transport anticipar aquestes obligacions i utilitzar vehicles amb un tonatge inferior a 19 T; en tot cas, així ho han observat els tècnics francesos.

Les decisions de restricció de trànsit en el tram comprès entre l’encreuament del túnel de Pimorent i la frontera francoandor­rana s’han pres d’acord amb la situació meteorològica de perill: de les 22.00 del 5 de novembre a les 12. 00 del 7 de novembre, per nevades i vent de tempesta; de les 23.00 del 8 de novembre a les 9.00 de l’11 de novembre, per nevades i vent fort; de les 21.00 del 12 de novembre a les 11.30 del 14 de novembre, per neu persistent i vent fort. L’accés al túnel de Pimorent sempre ha estat garantit a tots els usuaris, excepte als vehicles pesants de més de 19 tones durant dos nits i un dia.

La viabilitat hivernal és objecte d’un diàleg continuat entre els serveis operatius francesos i els andorrans, tant en l’etapa de planificació com en la d’execució. La perfecta coordinació de les dues parts permet, amb tota transparència, la presa de les millors decisions per encarar les circumstàncies i assegurar la millor informació als usuaris en temps real. Si s’ha pogut evitar una tragèdia en els accessos viaris del nord del Principat és, sense cap mena de dubte, gràcies al sentit de la responsabilitat, del compromís i a l’estreta cooperació entre les autoritats franceses i andorranes responsables de la seguretat dels accessos viaris al Principat.

És inqüestionable la mobilització dels recursos de la Direcció Interdepartamental de carreteres del sud-oest (Dirso) per restablir tan ràpidament com es pugui una situació normal en cas de crisi que afecti la xarxa viària nacional.

Tampoc és qüestionable el compromís de França per millorar la fluïdesa i la seguretat d’aquest eix principal. La importància de les inversions de les autoritats franceses n’és un clar testimoni: desviació d’Ax-les-Thermes, el desembre del 2016, amb un cost de 70 milions d’euros; compromís d’una inversió de gairebé 150 milions d’euros per a la millora de l’eix RN-20, RN-22 i RN-320; participació financera gens menyspreable (1,1 milions d’euros) en el projecte Sapyra de prevenció contra el risc d’allaus inclòs en el programa europeu Poctefa.

Per part meva, puc assegurar sentir-me molt orgullosa d’haver contribuït activament en la redacció i signatura, en menys de tres mesos, de l’acord francoandorrà per a la millora de la viabilitat entre Tarascon-sur-Ariège i la frontera entre els nostres dos països.

*Jocelyne Caballero, Ambaixadora de França al Principat d’Andorra

tracking