La tribuna
Canigonenques
Els cants de ‘Canigó’ voltegen com les falles andorranes, de cor pirinenques
En parlàvem sovint amb l’amic Pere Canturri quan caçàvem al vol les xàldigues de les falles. Ell, amb la seva veu penyalera, engegava, ulls vius i content: “Del bosc de Canigó són los fallaires que dansen, fent coetejar pels aires ses trenta enceses falles com trenta serps de foc; en sardana fantàstica voltegen i de mà en mà tirades espurnegen, de bruixes i dimonis com estrafent un joc.” Encara la sento ara, la veu del Pere, i per a ell i per a qui li plagui aquesta lectura de dissabte, segueix una espigolada de versos i enraonaments de Canigó, vera obra de Verdaguer que la neu dels hiverns no colgarà mai, ans al contrari, serà saó renovada i nodridora per a la ufana primaveral.
Els cants de Canigó voltegen, com les falles andorranes, de cor pirinenques, amb els seus versos a veu i en ressò de vells records: “Passaren anys, passaren centúries de centúries/ abans que s’abrigassin de terra i de boscúries/ aqueixes ossamentes dels primitius gegants,/ abans que tingués molsa la penya, flors les prades,/ abans que les arbredes tinguessin ocellades,/ les ocellades cants”. Quin murmuri no ens deixa mossèn Cinto oir en aquests cels d’Andorra!: “Vessant-se’l d’un a l’altre amb dolç murmuri,/ els tres llacs de Tristany són més hermosos;/ puig d’Alba i Fontargent, més blanquinosos/ amb llur brial de neu que mai se fon./ Les valls d’Ordino i d’Incles són més plenes/ d’harmonies, de somnis i misteri/ als raigs que hi deixa ploure l’hemisferi/ ala serena de qui cova el món.”
L’ala “serena”, que cova i protegeix el món, de segles i segles, ja en aquella orogènia primigènia: “Quins crits més horrorosos degué llançar la terra/ infantant en ses joves anyades eixa serra!/ Que jorns de pernabatre, que nits de gemegar;/ per traure a la llum pura del sol eixes muntanyes/ del centre de sos cràters, dels fons de ses entranyes/ com ones de la mar.” O ja al llindar de la història antiga voltada de llegenda, com la gesta travessera de l’Hanníbal: “Enmig de la boirada de pols que els acompanya/ lluir se veuen armes d’acer i escuts d’aram,/ com al tronar en vespres d’estiu en la muntanya/ se veu dins negres núvols coetejar lo llamp.” “Cent elefants segueixen, com serres que caminen,/ formant grans siluetes al dors del Pirineu;/ per fer-los pas els roures de tres-cents anys s’inclinen,/ els castanyers se rompen, més flonjos que llur peu.”
Li preguntava neguitós, Verdaguer a Hannibal: “Què hi ve a cercar a Europa de l’Àfrica el lleó?./ Ve a batre’s amb l’àliga romana;/ la terra no és prou ampla per dos rivals tan forts.” Per tot seguit comanar-li de pau un somni: “Per què a morir volàveu aixís, tribus guerreres?/ Per què pastors no us fèieu d’aqueixes torrenteres?/ Les fades de Mirmanda, de Rosselló i Alberes/ dansaven aquell dia dins el bosquet dels Horts”. El somni del pastor que pastura en la pau “a Toses florit i al pla d’Anyella,/ on troba flors la petonera abella,/ regalèssia balsàmica l’anyell.” Pastor de somnis, Verdaguer: “Com l’àliga real que el vol abaixa,/ declina el carro d’or a la Bullosa,/ en prat esmaragdí rúbrica hermosa,/ xifra d’argent brodada en vers domàs; i d’aquell riu la cinta anguilejanta/ al peu del Canigó les daines guia,/ on ja la goja el seu gojat voldria,/ tement que un altre amor no l’hi robàs”. Pastor en somnis, Verdaguer: “El pastor, que a sos passos se deixonda,/ obrint mig somioses les parpelles,/ creu que baixen del cel dues estrelles/ per qui en la terra algun amor somriu;/ les estrelles, que des de l’hemisferi/ aguaiten, creuen veure amb sa coloma/ un colomí d’immaculada ploma/ que al cim d’un campanar vola a fer niu.”